Regjeringen setter av 100 millioner kroner til planlegging av lyntog til Gøteborg. (Bilde: Colourbox)

LYNTOG

Nå starter planleggingen av lyntog til Gøteborg

Enighet i budsjettforhandlingene.

Strekningen ble droppet i Nasjonal transportplan, men nå er den hentet frem igjen og kommet inn i budsjettet for neste år etter forhandlinger mellom sentrumspartiene og regjeringen.

Planleggingsmidlene til Intercity-prosjektet er økt med 100 millioner kroner, og det er tatt inn en merknad om at det må planlegges hele veien til Gøteborg, ikke bare til Halden. Dermed er det mange mener er et av landets viktigste samferdselsprosjekter et skritt nærmere en realisering. 

– Vi må ha et større perspektiv enn bare Intercity. Dette er vår viktigste bane for å knytte Norge til Europa. Derfor er det helt avgjørende å få til dette, sier nestleder Ola Elvestuen i Venstre, som har vært sentral i forhandlingene med regjeringen.

Teknisk Ukeblad hadde nylig en større reportasje om togstrekningen som i dag er i dårlig stand.

Tidligere: Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på

– Nødvendig steg

I Oslo og Göteborg har man lenge drømt om at strekningen som i dag kjøres på tre timer og 43 minutter, skal gjøres unna på en time og 15 minutter med lyntog.

Men slike tanker har ikke fått gehør hos den forrige regjeringen.

– Dette budsjettet er et helt nødvendig første steg for å realisere en slik strekning, sier Elvestuen.

Han understreker at jernbane er tung infrastruktur og at det vil ta lang tid før en slik bane står ferdig.

– Det viktige er at det blir systematikk i dette nå fremover, og at vi gjør den nødvendige planleggingen hele veien til Gøteborg. Der vi kan bli hektet på det europeiske høyhastigsnettet, påpeker Elvestuen.

Det gjelder også å få med seg de svenske politikerne på prosjektet.

– Her må samferdselsministeren gjøre et arbeid opp mot svenske myndigheter.  Venstre som parti vil jobbe opp mot våre kontakter i svensk politikk. At Norge nå viser inititativ, vil ha stor påvirkning på diskusjonen i Sverige, sier Elvestuen.

Les også: Oslo skal kjøpe 1000 nye klimabusser

Stor glede

På byrådslederens kontor i Oslo er gleden stor.

– Dette er veldig gode nyheter. Det å se jernbanen i Oslo-regionen sammen med infrastruktur utover landegrensene er en veldig god start. Det er et skifte fra slik det har vært, der jernbaneplanleggingen stanser ved riksgrensen, sier byrådsleder Stian Berger Røsland i Oslo.

Oslo leder sammen med Gøteborg prosjektet "The Scandinavian 8 Million City", et samarbeid mellom 14 kommuner og fylker på strekningen Oslo-Gøteborg-København, der målet er å skape en skandinavisk arbeidsmarkedsregion ved å bygge en moderne jernbane både for passasjerer og gods.

Tanken er at en høyhastigshetsbane skal knytte åtte millioner mennesker sammen i en felles arbeidsmarkedsregion – til en ekstremt konkurransedyktig såkalt metabyt.

Les også: Sintef: Det bør koste mer å kjøre på travle veier

Billigste lyntoget

Ideen om lyntog mellom de store byene i Norge som et alter­nativ til fly ble gravlagt i debatten etter høyhastighetsutredningen for to år siden. Selv om enkelte av strekningene ville vært mer moderate investeringer, ble total­regnestykket på mellom 500 og 1000 milliarder kroner.

At banen mellom Oslo og Göteborg ville komme på «bare» 66 milliarder kroner – billigst av alle strekningene – fikk lite oppmerksomhet i nasjonale medier.

Dette lyn­toget ville dessuten gi best samfunnsøkonomi, med en nytte som lå nær opp mot deler av det nye Intercity-triangelet.

Les også:

NSBs suksess bekymrer togsjefen

Regjeringen vil bruke 10 milliarder på jernbane

Jernbaneverket byttet ut kobberkabler for å hindre tyveri