Miljøbusser av mange forskjellige typer vil prege Oslos gater i 2020. (Bilde: Ruter)

NYE BUSSER I OSLO

Oslo skal kjøpe 1000 nye klimabusser

Tidenes bussrevolusjon på syv år.

Kollektivtrafikken i Oslo øker og gamle dieselbusser nærmer seg slutten av levetiden.

I løpet av de neste syv årene skal Ruter investere i over tusen busser. Siden politikerne i hovedstaden har vedtatt at kollektivtrafikken skal være utslippsfri innen 2020, er det duket for en av landets største miljøinvesteringer til flere titalls milliarder kroner.

Bussene vil bli kjøpt inn i omganger. For få dager siden bestemte Ruter seg for en ny leveranse med busser, en av forutsetningene i anbudet var at bussene må takle hundre prosent biodiesel.

– Bussene må kunne konverteres til klimanøytralt drivstoff, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter, som fortalte om planene i sitt innlegg på Zerokonferansen.

Ny miljøstrategi

I dag er det 120 busser som går på hundre prosent biodiesel, 90 som går på biogass, og fem som går på hydrogen i Ruters område.

De resterende nesten tusen bussene går på diesel. Før jul legger kollektivselskapet frem en ny miljøstrategi som skal fortelle hvordan framtida ser ut.

Mange mener det kan diskuteres hvor miljøvennlig biodrivstoff egentlig er - om produksjonen stjeler fra matproduksjonen, og om produksjonen setter i gang en kjedereaksjon der det i siste instans hugges skog.

Biodiesel er uansett bare en mellomstasjon til det Ruter ideelt ser for seg – en full elektrifisering av bussparken i hovedstaden.

– Bio er lønnsomt for miljøet hvis det erstatter noe som er verre, men busser som går på fornybar energi er bedre. Jeg tror de fleste ser for seg at biobusser vil bli elektriske på et eller annet tidspunkt, sier Reitan Jenssen.

Les også: Her har de 12 batteribusser i kollektivnettet

Elektrisk vekst

Siden kollektivtrafikken vil fortsette å øke, øker også antall busser. Ruter anslår at 350 busser vil gå på biogass og minst 200 på elektrisitet i 2020.

De resterende 840 kommer trolig til å gå på en eller annen form for biodrivstoff.

– Om det blir 200 eller 450 elektriske busser avhenger av de beslutningene vi tar de neste to årene, sier han.

Kollektivselskapet støvsuger nå markedet for kunnskap om når det vil være smartest å gå over til elbusser.

– Du skal være veldig god for å treffe det punktet der man bør gå over til elektrisitet, innrømmer Reitan Jenssen.

Les også: Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7

Ruter skal gjøre kollektivtrafikken klimanøytral innen 2020. Det betyr en gigantinvestering i nye miljøbusser. Ruter

Prisene faller

I fjorårets årsrapport skrev Ruter at man forventet at kostnadene for en slik miljøsatsing vil være omtrent ti prosent dyrere per buss.

Men ting endrer seg fort. Reitan Jenssen tror nå at det ikke nødvendigvis vil være dyrere å være ambisiøs.

Han viser til at kostnadene går raskt ned på alle typer miljøbusser.

– Prisene vi får på nye miljøvennlige busser har falt ganske dramatisk, sier han.

Kontrakten som nå er inngått utgjør opp mot 1,8 milliarder over en syvårsperiode. Til sammen utgjør investeringene de kommende årene flere titalls milliarder kroner.

Les også:

Denne trikken er en buss

Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft

Slik blir fremtidens buss