En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt foreslår 35 tiltak for å bedre samspillet mellom kollektivtransport og sykkel. (Bilde: Håkon Jacobsen)

TRANSPORTØKONOMISK INSTITUTT

Vil slippe syklister først fram i trafikken

Foreslåtte tiltak:

  • Oppmerkingstiltak i kryss for sykkel
  • Fysiske fremkommelighetstiltak i kryss for kollektivtrafikk og sykkel
  • Signalprogrammer og ITS tiltak i kryss
  • Shared space
  • Alternative former for sidestilt buss- og trikkestopp
  • Alternativ oppmerking og utforming av strekninger
  • Tiltak som forbedrer kombinasjonen av sykkel og trikk i samme gateareal

Kilde: Samspill mellom sykkel og kollektivtrafikk - Utfordringer, muligheter og tiltak (TØI)

– Regjeringen legger opp til at all nyskapt trafikk i byene skal tas med miljøvennlig transport. Derfor må vi legge bedre til rette for det enn i dag, sier Michael W. J. Sørensen, avdelingsleder for avdeling for sikkerhet og miljø ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Han sier at samspillet mellom sykkel og kollektivtrafikk vil bli viktigere og viktigere.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) har flere ganger lagt vekt på behovet for å gjøre kollektivt mer behagelig for trafikantene.

– For å gjøre det må vi gjøre noe med sykkelparkeringen. For å få flere til å velge vekk bilen må de ha en god dør til dør mulighet. Vi har derfor også sett på mulighetene for innfartsparkering av sykkel, sier Sørensen.

Les også: Nå får bysyklene nettbrett og GPS

Teknologiske løsninger

En ny rapport fra TØI skisserer utfordringer, muligheter og tiltak for å kombinere transportformene bedre enn i dag.

For å løse utfordringene i veikryss kommer rapporten med en rekke forslag til forbedringer.

Mer bruk av gode løsninger for de syklende som tilbaketrukket stopplinje, sykkelboks, farget oppmerking og midtstilt sykkelfelt og implementering av tekniske sikkerhetstiltak som varsling til syklist eller sjåfør, er noe av det rapporten foreslår.

– Det er også et stort potensiale ved å bruke tekniske tiltak. En ide er å bruke intelligente signaler, som måler trafikken og optimaliserer signalene utfra trafikantene. De kan da stilles inn så de har særlig fokus på kollektivtrafikk og syklende, og dermed gi dem en fordel i forhold til privatbilene, forklarer Sørensen.

Utover det understreker rapporten viktigheten av å gjøre noe med dagens holdeplassløsninger.

– Busslommer er i dag en stor utfordring for de syklende. Uansett hvilken side av bussen du sykler på, oppstår det problemer, enten i forhold til biler, eller gående. Vi har ikke foreslått noe konkret tiltak, men mener noe bør gjøres, sier Sørensen.

Les også: Ny veistrø gjør is til sandpapir

En pakke av tiltak

Ifølge Sørensen er det vanskelig å trekke frem et enkeltpunkt som er avgjørende for å bedre samspillet mellom transportformene.

– Det er i større grad pakken av tiltak som må til. Du kan ikke si at et tiltak er akkurat det som er avgjørende, sier han.

Når tiltakene bør utredes videre, varierer imidlertid i tid.

– Noe av det første som bør gjøres er å se på veikryss, det er en av de største utfordringene vi har i byene i dag, sier han.

Sørensen viser til at veikryss innebærer en stor riskio for sikkerheten til syklistene, og for fremkommeligheten til kollektivtrafikken.

– Det er der de fleste alvorlige sykkelulykkene skjer i dag, sier han.

Les også: Oslo skal kjøpe 1000 nye klimabusser

Utnytter styrkene

Spørsmålene rapporten har tatt for seg, er hvordan man samlet sett får tilrettelagt bedre for de miljøvennlige transportformene, slik at de gir et samlet tilbud som er konkurransedyktig i forhold til privatbilen på reisen fra dør til dør, og hvordan man prioriterer mellom gruppene av miljøvennlige transportformer, når det er begrenset med plass på det eksisterende gatenettet i byene.

– Vi har tatt for oss kollektivtrafikk, og syklende sine styrker og svakheter, og sett på hvordan vi kan utnytte styrkene og minimere svakhetene for å skape et konkurransedyktig alternativ til bussen, sier Sørensen.

Resultatet er det Sørensen kaller en idekatalog, med tiltak for både infrastruktur, kjøretøy og trafikantene.

Les også: Flyplassteknologi kan redusere veisaltingen med 80 prosent

På lenge sikt

Et av de mer krevende tiltakene rapporten foreslår er opphøyde kollektiv og sykkelfelt.

– Det er en mulighet å bygge i høyden fremfor i bredden, men jeg tror nok ikke det er et av tiltakene som vil komme med det første, sier Sørensen.

Han understreker at tiltaket bør vurderes, men at det vil kreve en god del utredning.

Les også:

Nå skal veiene bygges for frost helt fra starten

Vil lage bedre asfalt med nanoteknologi

Tog og bane mangler dekning – kundene får ikke vist billett