RUTER OG NSB BILLETT-APP

Tog og bane mangler dekning – kundene får ikke vist billett

NSBs og Ruters billett-app setter kunder i kinkinge situasjoner.

Svært mange opplever det samme som kollega Eirik Helland Urke:

Å bli tatt i kontroll ut fra T-Banen uten å kunne vise til gyldig billett, fordi den elektroniske billetten ikke laster ned der dekningen er for dårlig.

I dette tilfellet hevdet kontrolløren at dette er den reisendes ansvar, «fordi han valgte å bruke en elektronisk billett».

Urke ble holdt igjen, og dermed forsinket på vei til et bryllup.

Senere sendte han denne tweeten til @ruter: «Ble holdt igjen i billettkontroll på Grønland fordi det ikke var mobildekning for billett-appen. Vanlig praksis, @ruter?»

Et par dager senere kom svaret: «Kontrolløren bør ikke kontrollere hvor det ikke er dekning, men kan holde deg igjen til gyldig billett er fremvist. Bra du ikke fikk bot».

Les også: Nesten alle signalfeil har samme årsak

Oppdateres daglig

Problemet er at mange nå har billetter og månedskort på apper, og disse trenger dekning slik at de oppdateres hver dag med en kode som skal forhindre juks.

Men er ikke denne koden på plass, sitter de reisende i saksa. Kontrolløren har ikke mulighet til å sjekke om billetten er gyldig.

For å gjøre reising mer fleksibelt for folk som pendler inn og ut av Oslo, kan både Ruter og NSB sin app brukes om hverandre som billett.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver i NSB Persontog, Liv Eggebø er mobilbilletten, både enkelt- og periodebillett og innholdet i disse, like for både NSB og Ruter. Poenget er at kontrollen skal kunne gjøres på tvers av selskapene.

Les også: Én feil her kan lamme togtrafikken fullstendig

Mangelfull dekning

På trikken på bussen fungerer dette fint, der er ikke dekningen problematisk. Det er den derimot nede i tunnelsystemet til T-banen, hvor «alle» prøver å laste de data og snakke i et snart 20 år gammelt GSM-system.

Problem er det også i mange områder togene passerer. Teknisk Ukeblad skrev senest i mars at dekningen langs togskinnene skulle bli bedre, men så langt har lite skjedd på denne fronten.

Dekningsproblemet oppstår ikke bare i tunneler, men også langs deler av for eksempel Vestfoldbanen, og vi har ved selvsyn registrert at kunder ikke får vist fram sine elektroniske billetter.

– Vi kjenner til problemet, og våre kontrollører utviser størst mulig fleksibilitet i en slik situasjon, kanskje vi må jobbe enda mer med rutinene. Det er for dårlig dekning i store deler av tunnelen under Oslo og da kan det skape problemer for appene. Heldigvis er vi i gang med en stor oppgradering av mobildekningen i hele tunnelsystemet og neste år vil det blir veldig god kapasitet både på 2G, 3G og LTE. En annen løsning vi ser på er om appen selv oppdaterer seg om natten før folk får bruk for den, sier pressetalsperson i Ruter, Sofie Bruun.

Hennes råd til kundene er å oppdatere appen slik at den mottar dagens kode før man går ned i tunnelsystemet, men legger til at hun har stor forståelse for at folk ikke gjøre det i en travel hverdag.

Les også: Dette er Norges mest moderne tog

Må oppdateres daglig

Eggebø peker på at en billett som er lastet ned ikke trenger dekning for å være gyldig under kontroll. Men nedlasting krever dekning, og om den reisende har kjøpt månedskort og ikke oppdatert den den dagen sitter vedkommende i saksa når konduktøren kommer om ikke dekningen er på plass.

Da er det bare dekning eller et svært ærlig ansikt som kan redde situasjonen.

– Hvis en billett ikke er lastet ned, det være seg enkelt- eller periodebillett, venter man med å kontrollere billetten til denne er lastet ned, sier Eggebø.

NSB er i ferd med å innføre utstyr som kan kontrollere periodebilletter selv om det ikke er mobildekning.

– Inntil dette er på plass, må både NSB og Ruter billetter lastes ned, og det må gjøres daglig for periodebilletter. Dersom kunden mener at gebyret ikke er korrekt ilagt, kan vedkommende ta kontakt med oss for en gjennomgang av saken, sier Eggebø.

Les også:

- I dag er så godt som alle jernbaneingeniørene over 55 år

– Ulønnsomt med full utbygging av hele intercityområdet innen 2025

Vil finne ut om Jernbaneverket og vegvesenet driver effektivt