Fra operasjonssenteret på Marienborg i Trondheim overvåkes GSM-R-nettet over hele Norge. Det var i et av serverrommene her at feilen oppstod. (Bilde: Jernbaneverket/Njål Svingheim)

GSM-R SYSTEMET

Én feil her kan lamme togtrafikken fullstendig

Først i 2015 står et reservesystem i en gammel ubåtbunker ferdig.

Togtrafikken i hele Norge stoppet tirsdag i nær tre timer på grunn av en Togene står over hele landet ved Jernbaneverkets operasjonssentral for GSM-R-nettet i på Marienborg i Trondheim. En annen server skulle automatisk tatt over, men dette skjedde ikke.

Nok en gang fikk tusenvis av passasjerer merke hvor sårbare Jernbaneverkets systemer kan være.

Påsken 2010 brøt GSM-R-systemet ved Jernbaneverkets sentral på Marienborg sammen. Årsaken var en liten brann i strømforsyningen til en server på operasjonssentralen. Den gang iverksatte Jernbaneverket intern granskning etter at togtrafikken stoppet over hele landet.

Les også: - En uakseptabel situasjon

Reservesentral i ubåtbunker

Det har lenge vært kjent at GSM-R systemet i Norge er sårbart og uten ordentlig redundans. Allerede før brannen som stoppet togtrafikken i 2010 var det satt i gang et arbeid for å utrede en reservesentral for togtrafikken.

«En reservesentral til sentralen i Trondheim er under planlegging et annet sted i byen. Den vil etter planen stå i drift i løpet av 2011. Da vil man ha en dublert løsning for hele sentralen med dublerte systemer begge steder. Dette vil ytterligere redusere sårbarheten for at en feil i systemet skal kunne føre til en omfattende driftsstans på jernbanen», skrev Jernbaneverket i en melding kort tid etter brannen i 2010.

Den nye reservesentralen bygges i den gamle, tyske ubåtbunkeren «Dora» på Havna i Trondheim. Byggearbeidene startet imidlertid først i 2012, opplyser Jernbaneverket.

Reservesentralen er en del av prosjektet GSM-R redundant kjernenett.

– Ville dagens togstans skjedd dersom prosjektet var gjennomført?

– Nei, det kunne det ikke, svarer pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket til Teknisk Ukeblad.

Les også: Dobbeltsikrer dobbeltsikringen

Først klart i 2015

Det meste av reservesentralen skal være på plass i «Dora» i løpet av 2. kvartal 2014.

– Da kan vi flytte trafikken til «Dora» i løpet av et døgn. Uten dette ville det tatt mye lenger, forteller Bårdstu.

Først i slutten av 2015 vil Jernbaneverket kunne veksle sømløst mellom systemene i den nye sentralen i ubåtbunkeren og dagens sentral på Marienborg.

Jernbaneverket presiserer feilen i 2010 skyldtes feil i en strømforsyning, og ikke kan sammenliknes med dagens feil, selv om de fikk tilsvarende konsekvenser for passasjerene.

Reisende fra Oslo S fikk i dag morges denne meldingen.
Jernbaneverket presiserer feilen i 2010 skyldtes feil i en strømforsyning, og ikke kan sammenliknes med dagens feil, selv om de fikk tilsvarende konsekvenser for passasjerene.Reisende fra Oslo S fikk i dag morges denne meldingen. Scanpix

Les også: Dette er Norges mest moderne tog

Togstans i flere måneder

Svakheten i systemet er behørig forklart i sentrale offentlige dokumenter. Svakheten skyldes at det etablerte GSM-R-nettet er basert på ett kjernenett uten redundans.

«Dersom dagens kjernenett faller ut, er hele GSM-R nettet ute av drift. Det er lang leveringstid på reservedeler fra leverandøren, og det kan ta flere måneder å gjenetablere driften i GSM-R nettet», skrev Samferdselsdepartementet i statsbudsjettet for 2012.

«For å unngå dette er det nødvendig å etablere et nytt redundant kjernenett som er tilstrekkelig uavhengig av dagens kjernenett, slik at det kan ta over dersom dagens kjernenett feiler», skriver de videre.

DSB undrer

I 2010 reagerte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) med undring over at en liten brann i en server kunne slå ut all jernbanedrift i Norge. Feilen førte til at togtrafikken over hele Norge stoppet i 2 timer og 45 minutter.

Gårsdagens feil medførte at togtrafikken stoppet omtrent like lenge – og hos DSB fortsatte undringen.

– Dette handler først og fremst om alle de tusen som står og venter på et tog. Selv om ikke dette er samfunnskritisk, så betyr ikke dette at vi ikke stiller spørsmålstegn ved leverandører av slike typer tjenester, sier Per Brekke, avdelingsdirektør i DSB.

– Hendelsen er en viktig pekepinn på hvor sårbare vi er når ting skjer. Dette er tydeligvis et kritisk område som Jernbaneverket burde identifisert tidligere, sier Brekke.

Han understreker at han kun kjenner årsakene til gårsdagens togstans fra media.

Les også:

Derfor lammes togtrafikken av småfeil  

200 km/t blir maksfart i 30 år til

Nå blir det god mobildekning på toget