ELSYKKEL-KITS

Denne lille kofferten gjør sykkelen din elektrisk

Men en sykkelmekaniker advarer.

EUs (og Norges) regelverk for elsykkel

  • Maksimalt tillatt motoreffekt er 250W.
  • Maksimalt tillatt motorassistert hastighet er 25 km/t.
  • Vi må trå, det vil si at pedalene må brukes for å starte elmotoren.
  • Oppstartsassistanse («gasshåndtak») tillates for hastighet opp til 6 km/t uten at vi bruker pedalene.

Kilde: Norsk elbilforening

Såkalte elsykkel-kits er byggesett som kan konvertere den ordinære sykkelen din til en lettrådd elsykkel.

Flere selgere av disse settene averterer med at du enten kan bygge dem inn i elsykkelen selv eller dra til din lokale sykkelmekaniker for å få dem montert på.

En elektrisk motor lar deg enkelt gli opp bakkene på vei til jobb med liten pedalmotstand, men et inngrep på en tilårskommen sykkel er ikke nødvendigvis så enkelt som markedsføringen kan gi uttrykk for.

Les også: Seks av syv som mistet livet på elsykkel var over 80 år

Sier nei

Eier, mekaniker og daglig leder ved Felgen sykkelverksted i Oslo, Olav Berve, sier at han neppe vil ta på seg jobben med å montere elsykkel-kits for kunder som har importert disse fra utlandet.

– Hvis folk vil kjøpe og montere dette selv, så er det greit nok. Men vi er ansvarlige for monteringene vi gjør. Hva hvis du kjøper en motor med forhjulstrekk til en sykkel der dempegaffelen er dårlig? Hva med garanti og den biten der? Det er veldig mange ting å ta hensyn til, sier Berve.

Men om du ikke vil gjøre store inngrep i sykkelen din finnes det muligheter som du, i alle fall i fremtiden, kan montere utenpå sykkelen. Monteringen er enkel, men andre ting kompliserer.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Elektriske forhjul

Det vanligste eksempelet av elsykkel-kit som selges er sett der du enten monterer motor på ditt eksisterende forhjul eller sett der du kjøper et helt forhjul med elektrisk motor.

Det svenske selskapet EcoRide tilbyr et sett kalt EasyEco som lar deg konvertere sykkelen din til en elsykkel. Her bytter du ut forhjulet med et 250 watts motorhjul og plasserer et batteri på 10 Ah i et spesiallaget baggasjebrett.

Med dette settet får du en lovlig norsk elsykkel med toppfart på 25 km/t og som etterfyller kravet om å trå for å få motorkraft.

Berve mener likevel at det er lurere å kjøpe en komplett elsykkel med garanti og en leverandør som befinner seg i Norge i tilfelle noe skulle gå galt.

– Elektronikken er ikke noe nytt i dag. Motoren er ikke noe nytt. Det er ikke mye trøbbel med det. Jeg syns personlig at det er bedre at bransjen (i Norge, journ. anm.) tar hand om dette.

Les også:  I dag startet arbeidet for bedre kollektivtilbud i hovedstaden

Shareroller

En av de nyeste og tilsynelatende mest lettvinte konverteringspakkene er Shareroller, som nå samler inn penger via Kickstater. De markedsfører seg i hovedsak som en kjapp måte å gjøre bysykler i USA, Storbritannia og Canada til elsykler i en håndvending. Men de kan også monteres på din vanlige sykkel, ved å montere en egen brakett over forgaffelen.

– Dette er lettere å montere selv, og jeg tror nok at det vil fungere til det det er laget for, sier Berve.

Shareroller består av en koffertformet motor med et håndtak som gjør at du kan bære den med deg når du går fra sykkelen. Den inneholder ifølge produsenten litiumionebatterier av den samme typen batteri som brukes i Teslas Model S.

Som regel er motoren montert på akslingen enten i forhjulet eller bakhjulet, separat fra batteriet. Her er motor og batteri i en og samme pakke.

Motoren monteres på utsiden over forhjulet og gir framdrift ved hjelp av friksjon. Hvordan dette fungerer sammenlignet med løsninger der motor er bygd inn i akslingen vites ikke.

– Det er begrenset hvor mye krefter som kan overføres på denne måten, og det kan jo være bra, på mange måter. Jeg tipper at det blir utviklet dekk som passer til systemet, etter hvert, sier Berve.

En klar fordel med denne friksjonsdriftsmotoren er at den i nedoverbakker også vil kunne fungere som en dynamo og dermed bidra til å lade opp elsykkelbatteriet, slik at desto flere oppoverbakker kan bestiges uten svette.

Les også: Bygger bobil av Tesla S

ShareRoller lar deg plassere en koffertformet elektrisk motor over forhjulet på sykkelen. ShareRoller / Kickstarter

Ikke i henhold

Dessverre blir ikke Shareroller slik den er i dag levert i henhold til EU og Norges regelverk (Se faktaboks).

Jeff Guida som står bak produktet mener det er noe komplisert å tilpasse pakken til EU-reglene.

– Jeg vil veldig gjerne utvikle en versjon som sammensvarer med EU direktiver, men full Pedelec (obligatorisk sensor som skrur av motoren når syklisten ikke trår) er vanskelig å implementere med mindre en bysykkel-operatør er interessert i å samarbeide og legge til pedelec-sensorer. Jeg har opplevd noe interesse fra slike operatører, så kanskje vil det omsider bli en realitet, sier Guida.

Han legger til at han både kan og vil tilby et pedelec-alternativ for privatsykler før eller siden.

Les også: Google Street View vil ha din hjelp

Advarer

Berve advarer mot bedrifter som selger elsykler og sett utenfor regelverket.

– 250 watt, og 25 km/t er rammene for en lovlig el-assistert sykkel. Det er ganske likt i Europa, men i utlandet er det mye sprekere utgaver å få kjøpt. Noen importører selger sykler med 350 watt. Da blir det også høyere toppfart. Det er ikke å anbefale, for å si det mildt, sier Berve.

Sharerollers løsning er på 750 watt og er dermed langt utenfor hva det europeiske regelverket tillater.

– El-sykkel med mer enn 250 watt er klassifisert som moped. Det krever skilt, forsikring, mopedlappen, hjelm, sier Berve.  

Den koster også. Prisen for denne friksjonskofferten ligger på 995 dollar, pluss 100 dollar i frakt. Det vil utgjøre en total på 8253,50 kroner inkludert MVA i følge tollvesenets importkalkulator. Når du legger til prisen av en sykkel, blir dette betydelig.

Til sammenligning får du splitter nye elsykler, laget som elsykler fra starten til priser mellom 5000 og 25.000 kroner.

Les også:  Slik sporer du din stjålne sykkel

Elektrisk Brompton

Den populære sammenleggbare sykkelen Brompton, har de siste årene vært et yndet objekt å "elektrifisere" i utlandet.

Bare i dette snevre markedet, har flere selskaper spesialisert seg på å selge gjør-det-selv-pakker for den mekkekyndige som vil montere elmotor på sin Brompton-sykkel. Det tilbys også montering av elmotor på verkstedene og salg av splitter nye Brompton-sykler med ferdig påmontert elmotor.

Brompton selv leverer ikke elektriske varianter. Det betyr at deres offisielle leverandør i Norge, Den Rustne Eike, heller ikke leverer Brompton-syklene elektriske.

Skal man få gjort et slikt inngrep her i Norge, må du enten sende sykkelen til en utenlandsk montør, eller importere delene og montere selv. Eventuelt kan man få noen andre til å gjøre det.

Dette advarer Berve fra Felgen sykkelverksted mot.

– Jeg vil ikke oppfordre til å importere og deretter få andre til å sette dette sammen. Da mener jeg det er bedre at vi i bransjen sier nei, i håp om at folk kjøper en ferdig sykkel istedenfor, sier Berve.

Les også:

Nå får bysyklene nettbrett og GPS

Segway: – Som en iPhone på hjul

Forskere vil lage myk asfalt