BYGG

Forskere vil lage myk asfalt

Skal beskytte syklister.

Det kan gå hardt for seg når syklister møter asfalten, her er det tyske Tony Martin som har gått i bakken under førsteetappen på årets Tour de France.
Det kan gå hardt for seg når syklister møter asfalten, her er det tyske Tony Martin som har gått i bakken under førsteetappen på årets Tour de France. Bilde: Scanpix
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
7. juli 2013 - 10:37

Svenske forskere utvikler en ny type asfalt for sykkelveier.

Asfalten skal både ha god friksjon for å minske risikoen for fall, samtidig skal den ha dempende egenskaper, for å redusere skadene dersom en syklist går i bakken.

Forskerne skal blant annet forsøke å blande inn gummi fra gamle bildekk i den nye asfaltblandingen, melder Nyteknik.

Les også: Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt

Beskytte utsatte kroppsdeler

Ifølge Trafikverket er mykere veidekke viktig for å redusere antallet sykkelskader. Forbildet er blant annet mykt dekke som man finner på idrettsplasser og lekeplasser.

– Det skal man nå også gjøre på sykkelveier, for å beskytte utsatte kroppsdeler som hodet, skuldrer, armer, hender og hofter, sier Claes Tingvall, trafikksikkerhetsdirektør ved Trafikverket til Dagens Nyheter.

Hva de polstrede sykkelveiene vil gjøre med farten på syklene, sier han imidlertid lite om.

Kungliga Tekniske Högskolan i Stockholm har fått oppdraget med å utvikle det nye veidekket.

Les også: Denne løsningen skal gi isfrie sykkelveier

Skades mest

Utviklingen av de mye veidekket for syklister er en del av et større prosjekt som Trafikverket har startet for å forsøke å gjøre tilværelsen til svenske syklister tryggere.

I Sverige utgjør syklister 41 prosent av dem som blir alvorlig skadet i trafikken, tilsvarende andel som blir alvorlig skadet i personbiler er 34 prosent, ifølge Trafikverket.

– Skal vi klare målet om å redusere dødsulykkene og antallet alvorlig skadde, må syklistene prioriteres høyt. For det er den gruppen som skades mest i trafikken, sier Tingvall til Dagens Nyheter.

Les også: Denne sykkelen endrer form etter terrenget

Skal teste utsatte strekninger

KTH-forskernes mål er å finne et veidekke som både gir bedre friksjon, reduserer skader ved fall og som sliter mindre på sykkeldekkene. Planen er etterhvert å teste det nye veidekket på ulykkesutsatte sykkelveistrekninger.

Utviklingsarbeidet er satt i gang etter at svenske veimyndigheter fikk en rapport om hva som må gjøres for å øke sykkelandelen i trafikken, samtidig som man ønsker færre ulykker.

Dersom samfunnet vil øke syklingen og minske risikoen for personskader, så må forholdene for syklister endres, slås det fast i en rapport konsulentselskapet Vectura har laget for Trafikverket.

I rapporten foreslås flere sykkelveier, avrunding av kantsten, lavere hastighet for øvrig trafikk samt mykere veidekke på sykkelveiene som tiltak for å redusere skadene.

Les også:

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Slik sporer du din stjålne sykkel

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.