INDUSTRI

Bygger bobil av Tesla S

For å kunne bruke Teslas superladere på campingtur.

1. jan. 2014 - 13:46

Et 30 år gammelt Volkswagen Caravelle-karosseri plassert på et Tesla Model S-chassis, komplett med drivlinje og 85 kWh-batteri.

Slik skal amerikanske Otmar Ebenhoech oppfylle drømmen om elektrisk bobilferie, uten å tvinges til å ta lange ladepauser, men heller utnytte Teslas voksende nett av hurtigladere.

Stretchla heter campingbilprosjektet som ble påbegynt i desember.

– Jeg håper å ha Stretchla klar for campingturer i løpet av våren/tidlig sommer 2014. Selv om det nok kommer til å ta atskillig lengre tid å integrere noen av funksjonene fra Model S, for eksempel panoramasoltaket og de fancy dørhåndtakene, skriver Ebenhoech i en epost til Teknisk Ukeblad.

Les også: Slik skal de redusere bilens vekt med 40 prosent

Første elbil som 12-åring

Noen elbilfersking er Ebenhoech ikke. Han vokste opp i et ingeniørtungt strøk i Palo Alto, California, (hvor for øvrig hovedkvarteret til Tesla Motors ligger) og var bare tolv år da han elektrifiserte sin første bil, en gokart/olabil, med litt assistanse fra teknisk kyndige naboer.

Han har i grunn fulgt det samme sporet i voksen alder. Han lagde sin første motorkontroller/motorvern for 20 år siden og har siden blant annet bidratt til over ti elbilkonverteringer.

Dessuten startet han i 2000 et selskap, Cafe Electric llc, som lager elbilkomponenter myntet på dem som vil bygge om fossilbiler til elektrisk drift.

Forkjærligheten for Volkswagen-busser og campingturer er like stor som interessen i elbiler og ombygging generelt, og dette kombineres nå i ett og samme prosjekt.

Les også: Formel 1-bilene skal bruke 40 prosent mindre bensin

Forlenget Caravelle

Utgangspunktet er en Volkswagen Vanagon, som den kalles i USA (VW Transporter/Carevelle T3 i Europa), som allerede har noen ombygginger på baken.

Den er først bygget om til campingbil av tyske Westfalia-werke (på oppdrag fra VW).

Siden har Ebenhoech selv forlenget sin Vanagon Westfalia camper (satt sammen av en 86-modell syncro og en 82-modell) - et omfangsrikt prosjekt i seg selv.

Nå er TDI-motoren ute fra bobilen, og karosseriet skal altså forenes med en Tesla Model S.

– Dette er mer en «bodyswap» enn en konvertering, ettersom alle komponenter overføres fra Model S, sier han.

Les også: Utslippene halveres med norske elbilbatterier

Kan bruke hurtigladerne

Han forklarer at noe av bakgrunnen for prosjektet er muligheten for å benytte Teslas nettverk av hurtigladere, såkalte superchargers.

Disse er som kjent proprietære. Og ettersom Model S er litt for liten for å kunne fungere som campingbil og Tesla neppe lanserer noe egen campingmodell med det første, var eneste mulighet å lage en teslabasert bobil selv.

Noen billigløsning er det ikke. Én ting er ressursene som allerede er brukt på den forlengede Caravellen.

Men det er jo ikke slik at man kan dra til Tesla-fabrikken og kjøpe et drivverk. Løsningen var å kjøpe et Model S-vrak.

Les også: Her setter ingeniørstudentene fyr på en Peugeot iOn

Kjøpte vrak på auksjon

I oktober fikk han tilslaget på en kondemnert Tesla S, dog med inntakt drivlinje/batteri, for 42.000 dollar (260.000 kroner) på en auksjon i New York.

Dette er en 2013-modell med 85 kWh-batteri som ble solgt ny for 89.000 USD.

Den kasseformede campingbilen vil garantert ha dårligere rekkevidde enn en Tesla S.

Målet er å klare 200 miles (322 km) på én lading. For å klare det, regner Ebenhoech med å måtte gjøre vekt- og aerodynamikktiltak på Stretchla.

Otmar Ebenhoech regner med å ha sin teslacamper klar for tur allerede i løpet av våren/tidlig sommer.
Målet er å klare 200 miles (322 km) på én lading. For å klare det, regner Ebenhoech med å måtte gjøre vekt- og aerodynamikktiltak på Stretchla.Otmar Ebenhoech regner med å ha sin teslacamper klar for tur allerede i løpet av våren/tidlig sommer. Otmar Ebenhoech

Uante utfordringer

Når Teknisk Ukeblad er i kontakt med Ebenhoech, har det gått bare en uke siden Teslaen ankom garasjen i Corvallis, 140 kilometer sør for Portland i Oregon.

– Hva er de største utfordringene med prosjektet slik du ser det nå?

– Det er å holde totalvekten på bilen lav nok til at Tesla-hjulopphenget tåler det, og ikke minst å få plass til fremre hjuloppheng under framsetene i vanen. Jeg er heller ikke helt sikker på hvordan jeg skal få dashbordet til å passe, ettersom det ser ut som at det fra Teslaen er dypere enn det i Vanagonen. Det er ingen tvil om at dette er et prosjekt hvor jeg må regne med å støte på mange tilsvarende utfordringer som jeg ennå ikke har sett for meg, ettersom jeg så vidt har startet, skriver Ebenhoech.

Som for øvrig har som livsmotto: «If I knew what I was doing, I’d be bored».

Les også:

Slik forklarer Tesla-sjefen Model S-brannen

Borten Moe vil ha slutt på «elbil-hypen»

Hva er det egentlig i smøreolje annet enn olje?  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.