Behagelig og lett: Den nye kupeen er med å gjøre den nye bilen lett, men skal også gi fører og passasjerer en svært behagelig og sikker kjøretur. (Bilde: CGI GROUP)
Kompositter: Et utkast til taket er bygget i kabonfiberkompositt og bidrar til å gjøre bilen både sterk og lett
Hjuloppheng: Hjulene er festet på en helt annen måte enn i dag og det er tatt i bruk nye lettvektsmaterialer for å spare vekt.
Hjuloppheng: Høyfaste materialer og en innovativ platekonstruksjon skal sørge for hjulopphengene.

SåNätt

Slik skal de redusere bilens vekt med 40 prosent

Svensker utvikler fremtidsbilen.

En gruppe svenske komponentleverandører og høyskoler - med Volvo i spissen - har sett på hvordan de skal få ned vekten på fremtidsbilen.

De har tatt for seg en bil i størrelsesklassen til en Volvo V60 og undersøkt hvordan de kan gjøre den opptil 40 prosent lettere enn dagens utgave.

Miljøkrav

- Nye miljøkrav er en viktig årsak til at vi gjør denne studien. Fremtidens krav kommer til å bli mye stammere enn i dag, og vi må bygge biler som kan tilfredsstille dem. Skal vi gjøre det bare gjennom å bygge nye og mer effektive motorer, blir det for kostbart.

- Vekten på kjøretøyet er et åpenlyst sparepotensial vi ikke kommer utenom. Både nye motorer og lettere biler må til for å nå de nye kravene, sier seniorrådgiver for miljøstrategi i Volvo, Axel Edh.

Les også: Kobbermiddel kan stoppe brann i elbilbatterier

Konkurransekraft

Prosjektet, som har fått navnet SåNätt, ble startet av SAAB, men høsten 2011 ble Volvo bedt om å overta deres rolle etter av SAAB gikk konkurs.

Ideen er å skape ny kunnskap og forbedrede den svenske leverandørindustrien på en ny tid der de tradisjonelle materialene vil bli mindre etterspurt.

De som kommer først i mål med nye ideer, ny konstruksjonsteknologi og nye materialer, vil lykkes i årene fremover.

Derfor handler ikke prosjektet bare om å gjøre dagens bilkomponenter lettere, men å tenke bil helt på nytt og se hva man kan kjøre annerledes enn i dag.

- Med så mye mindre vekt vi her snakker om kunne man tenke seg at det ville gå ut over sikkerheten. Det skal det selvfølgelig ikke gjøre. Fremtidens superlette biler skal være minst like sikre som i dag, sier Edh.

- Med så mye mindre vekt vi her snakker om kunne man tenke seg at det ville gå ut over sikkerheten. Det skal det selvfølgelig ikke gjøre. Fremtidens superlette biler skal være minst like sikre som i dag, sier Edh.Hjuloppheng: Hjulene er festet på en helt annen måte enn i dag og det er tatt i bruk nye lettvektsmaterialer for å spare vekt.

Les også: Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo

Seks kjerneområder

Prosjektet har tatt for seg seks områder som har blitt pekt ut som særdeles viktige om man skulle kunne redusere bilvekten betydelig.

De har sett på seter, hjuloppheng, understell, førermiljø, dører og tak i tillegg til den komplette konstruksjonene.

Alle gruppene i prosjektet har pekt ut løsninger som sparer mer enn 40 prosent vekt og som er mulig å bygge omkring 2020.

Løsningene er satt sammen i en datamodell som er rundt 40 prosent lettere enn dagens V60. En vesentlig mindre og lettere motor er også en viktig del av denne vektreduksjonen.

Les også: Slik kan norsk transport se ut i 2040

Materialer og grensesnitt

Edh sier at lettvektsmaterialer som aluminium, kompositter og slankere høyfast stål har vært helt sentralt i prosjektet. Men det har også ny konstruksjonsteknologi og grensesnittet mellom komponentene i bilen.

Som eksempel nevner har hvordan man konstruerer ut fra menneskene som sitter i bilen. I dag benytter man hoftekulen som et referansepunkt, det såkalte hip reference point. Problemet med det er at mennesker har så ulik størrelse at det påvirker hvordan bilen kan bygges.

- Vi valgte å gå ut fra øynene i stedet og det ga mange konsekvenser for hvordan vi bygget bilen. Som alternativ til å skyve setet frem og tilbake valgte vi å justere pedalavstanden. Det ga også en mye mer korrekt avstand til airbag-ene. Setet er festet til en vertikal struktur og kan lett tilpasses til personens vekt og høyde, sier Edh.

Når Volvo skal bygge fremtidens karosseri har de vurdert en rekke løsninger. En av den er å bruke svært tynne plater med doble vegger i høyfast stål og fylle mellomrommet med skum.

- Med en slik løsning kan vi spare rundt 100 kilo, sier Edh.

Les også: Hva er det egentlig i smøreolje annet enn olje?

Billigere

Det at bilprodusentene er på utkikk etter vektreduksjon er ikke noe nytt. Problemet er at deler med lavere vekt koster mer enn tunge.

Edh håper at en av konsekvensene i prosjektet er at komponentleverandørene har sett hvordan de kan bygge lettere uten at det blir mer kostbart.

Det er det som først og fremst må til om fremtidens lette bil skal la seg realisere.

Kjøreglede

- Prosjektet har fremfor alt staket ut en vei fremover for hvordan vi skal spare vekt og dermed spare drivstoff. Men det er en ting til som vil bli konsekvensen av dette, nemlig kjøreglede. Det er mye morsommere å kjøre en lett bil enn en som er tung, sier Edh.

- Prosjektet har fremfor alt staket ut en vei fremover for hvordan vi skal spare vekt og dermed spare drivstoff. Men det er en ting til som vil bli konsekvensen av dette, nemlig kjøreglede. Det er mye morsommere å kjøre en lett bil enn en som er tung, sier Edh.Kompositter: Et utkast til taket er bygget i kabonfiberkompositt og bidrar til å gjøre bilen både sterk og lett

Les også:

Slik fungerte elbilen som taxi

Slik fungerer batteriet som endret verden

Alt du bør vite om dekk