Tesla-sjef Elon Musk mener elbiler er tryggere enn bensinbiler i forbindelse med brannsikkerhet. (Bilde: Scanpix)

Tesla Model S

Slik forklarer Tesla-sjefen Model S-brannen

Elon Musk mener det kunne gått langt verre med en bensindrevet bil.

I et blogginnlegg gir Tesla-gründer Elon Musk svar på hva som trolig skjedde da en av selskapets prestisjebiler tok fyr i forrige uke.

«En buet seksjon som hadde falt av en semitrailer ble funnet like ved stedet der uhellet skjedde og denne var syndebukken, ifølge redningsmannskapene», skriver Musk.

Da Teslaen passerte over den buede seksjonen som pekte oppover, traff bilen seksjonen med en kraft som tilsvarer 25 tonn.

Bare en kraft i denne størrelsesordenen ville være sterk nok til å slå et hull med diameter på 7,6 centimeter i den seks millimeter tykke beskyttelsesplaten på undersiden av bilen, ifølge Musk.

Les også: Dette kan skje dersom du kræsjer en elbil

– Begrenset brann

Den uheldige Model S-eieren ble av bilen instruert til å kjøre av motorveien, han stoppet så bilen og kom seg uskadet ut av den, forteller Musk.

Kollisjonen førte til at den første av totalt 16 moduler i batteripakken begynte å brenne. Brannen var begrenset til den fremre delen av kjøretøyet på grunn av brannvegger som er bygget inn i batteripakken, ifølge Tesla.

«Ventiler bygget inn i batteripakken rettet flammene ned mot veien og bort fra kjøretøyet», skriver Musk i blogginnlegget.

Tesla-sjefen presiserer at brannen ikke på noe tidspunkt var på vei mot passasjerdelen av Teslaen.

Tesla-sjefen presiserer at brannen ikke på noe tidspunkt var på vei mot passasjerdelen av Teslaen.Brannveggene i batteribakken gjorde at brannen ikke spredde seg, ifølge Tesla. YouTube-bruker: Aj Gill

Les også: Nissan Leaf og Tesla Model S sørger for rekordsalg av elbiler

Brannvesenet feilet

Musk skriver at brannvesenet i Seattle gjorde én feil mens de forsøkte å slukke brannen. Det var riktig å slukke brannen i litium-ion batteriet med vann, men ikke å punktere brannveggen av metall i batteriet.

Hullene brannvesenet lagde i batteriet, gjorde at brannen spredde seg i kjøretøyet, ifølge blogginnlegget.

Mindre som kan brenne

Tesla-sjefen mener konsekvensene kunne blitt langt verre dersom en bensindrevet bil hadde gjennomgått det samme uhellet.

En typisk bensinbil har kun en tynn metallplate som beskytter understellet, noe som gjør den sårbar for skader på tilførselsledningene eller drivstofftanken. Dette kan forårsake at det dannes en dam med bensin og hele bilen kan brenne opp, mener Tesla-sjefen.

Musk argumenterer også med at det er mindre som kan brenne i en Tesla Model S.

«Forbrenningsenergien i vår batteripakke er kun 10 prosent av energien i en bensintank, og batteripakken er delt inn i 16 moduler med brannvegger mellom», skriver han.

Han mener dette gjør at brannpotensialet kun er rundt én prosent sammenliknet med drivstoffet i bensindrevet sedan.

Les også: Her er Buddys nye minilastebil

Mindre sannsynlig

Musk støtter seg også på statistikk.

Han mener det er fem ganger større sannsynlighet for å oppleve en bilbrann i en konvensjonell bensindrevet bil sammenliknet med en Tesla.

Bakgrunnen for dette er at det i USA årlig er 150.000 bilbranner, samtidig som amerikanerne årlig kjører til sammen 4,8 billioner (i norsk betydning) kilometer årlig.

Ifølge Musk tilsvarer det én bilbrann for hver 32 millioner kilometer som blir kjørt, sammenliknet med én bilbrann for 160 millioner kilometer som til sammen er kjørt med Tesla.

«For forbrukere som er opptatt av brannrisiko, er det ingen tvil om at det er sikrere å drive en bil med et batteri enn med en stor tank med svært brennbar væske», avslutter han.

Tesla-sjefen har fått støtte fra eksperter i USA som mener brannen var en enkeltstående, ekstrem hendelse.

– Hvis du tenker på hva du vil være i nærheten av, 38 liter bensin eller en batteripakke, så hadde jeg valgt batteripakken hver dag, sa Giorgio Rizzoni, direktør ved Center for Automotiv Research ved Ohio State University til nyhetsbyrået AP etter brannen.

Les også:

Teslas superladere åpner i dag  

Lanserer ny billig-elbil i Norge

Tesla kan bytte batteri på 90 sekunder