Tesla Motors demonstrerer sitt system for automatisk hurtig batteribytte på Model S på en pressekonferanse i Hawthorne, California torsdag. (Bilde: LUCY NICHOLSON)

TESLA MODEL S

Tesla kan bytte batteri på 90 sekunder

Tesla bygger batteribyttestasjoner.

I løpet av høsten får eiere av Tesla Model S i USA et valg når de svinger inn på en ladestasjon:

Vil du ha gratis strøm, eller vil du betale og få et ferdig oppladet batteri på halvannet minutt?

350-450 kroner

Tesla Motors har nå besluttet å tilby hurtig batteribytte på enkelte av sine hurtigladestasjoner.

De første batteribyttestasjonene skal settes opp senere i år langs de mest trafikkerte korridorene i USA, i California og mellom Boston og Washington D.C.

Det kom fram på en pressekonferanse torsdag som ble dekket av mange, for eksempel Forbes.

Slik det legges fram, vil et batteribytte ta cirka halvannet minutt. Dette er selvsagt en helt automatisert prosess der bileieren ikke behøver å gå ut av bilen.

I motsetning til lading, som er inkludert i prisen for en Model S, vil Tesla ta seg betalt for et batteribytte.

Prisantydning er det samme som for en full tank med bensin. Det vil si 15 gallons (56,8 liter) som i USA selges for 60-80 dollar (350-450 kroner).

Les også: Her kommer superladerne til Tesla

Designet for batteribytte

Et 85 kWh batteri er en verdifull bestanddel av bilen.

Ifølge Tesla vil det være mulig å kjøpe tilbake det originale batteriet, fulladet, på samme stasjon senere. Et annet alternativ er å få batteriet hjemkjørt.

Et tredje alternativ er å beholde batteriet som ble tildelt på byttestasjonen, med  en utregning på alder/ladesykluser på de to batteriene som ble byttet.

For dem som har fulgt godt med, kommer dette kanskje ikke som en nyhet helt ut av det blå:

Da Tesla Model S ble lansert i mars 2009, var faktisk muligheten for hurtig batteribytte noe som ble nevnt fra første stund.

Les også: Volvo tør bare produsere 100 av denne elbilen

Konkurs på batteribytte

Det som gjør tidspunktet nå litt interessant, er at det er under en måned siden Better Place gikk konkurs.

Også dette selskapet tilbød både lading og hurtig batteribytte, og hadde overvunnet alle teknologiske utfordringer med blant annet 18 batteribyttestasjoner på plass i Danmark.

Et stort problem var at infrastrukturen det hadde kostet milliarder av kroner å bygge bare ble brukt av rundt tusen kunder i Danmark og Israel.

Til forskjell har Tesla allerede levert over ti tusen biler. Riktignok er mange av disse Roadster uten mulighet for hurtig batteribytte. Selskapet skal produsere 20.000 Model S i løpet av dette året.

Tesla beregner at det vil koste rundt en halv million dollar per batteribyttestasjon å bygge. I første omgang vil disse ha en kapasitet på 50 batteripakker hver.

Teknisk Ukeblad har spurt Tesla Motors om batteribyttestasjonene også er tenkt oppført i Norge og Europa, men har foreløpig ikke fått svar.

Les også:

Elbilsjef går imot laderutbygging i Oslo

Så mye skatt kan du spare med firmaelbil

Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7