MOTOR

Så mye skatt kan du spare med firmaelbil

Arne Asphjell
6. mars 2013 - 15:19
Vis mer

– Halv firmabilskatt på elbil er et undervurdert insentiv, understreket direktør Geir Holum fra Witro Bil (Nissan) på et frokostseminar om elbil i Trondheim nylig.

– Det du sparer på å velge elbil som firmabil gir deg langt på vei økonomi til å kjøpe en familiebil nummer to, la han til.

Holum tror mange ikke er klar over denne ekstra fordelen.

Les også: Tester ut trådløse el-busser

Penger å spare

Holums utsagn ble utdypet av direktør Tom Jensen i Sparebank 1 Bilplan. Når firmabilskatten beregnes for en elbil, tas det utgangspunkt i halvparten av bilens listepris som ny.

– Med elbilens reduserte firmabilbeskatning vil det være lønnsomt å bruke den privat i tillegg, fremfor å anskaffe egen privatbil. Det vil også være en miljømessig gevinst i dette, sa Jensen.

Spesielt for virksomheter der det er naturlig at firmabilkjøring og privatkjøring, for eksempel til og fra arbeid henger naturlig sammen, vil dette være gunstig.

Et annet poeng er at hvis du bruker din ­private elbil til kjøreoppdrag for din arbeidsgiver, er kilometergodtgjørelsen for fossilbil ­

kr 4,05 mens elbilkjøring honoreres med 4,20.

Basert på de to variantene av Peugeot Partner – diesel (e-HDI) og elektrisk – presenterte Jensen et regnestykke med kostnader for de to alternativene. Han tok også med et alternativ der fritak for bom- og parkeringsavgifter for elbil var fjernet (se tabell).

Driftsutgifter over en femårsperiode

 

Peugeot

Partner e-HDI

El-Partner

i dag

El-Partner

med avgifter

Leasing

187 937

256 030

256 030

Drivstoff

41 250

23 350

23 350

Forsikring

36 955

33 290

33 290

Årsavgift

14 700

2075

2075

Service/vedl.hold

24 973

19 254

19 254

Parkering

72 000

0

72 000

Bom

8000

0

28 800

Sum

406 615

333 999

434 799

Firmabilskatt

61 890

34 485

34 485

Dyrere leasing

Selv om det skulle bli innført vanlig avgift for bom og parkering for elbiler, blir det fortsatt ikke mye dyrere å drifte en elektrisk varebil, påpekte Jensen. Årsavgiften tror han ikke politikerne vil røre.

Jensen nevnte flere bonusfaktorer med el-varebil: En elbil vil gi ti tonn reduserte utslipp av CO2 i løpet av de fem årene, og 10 kilo mindre NOx, samt at bruk av kollektivfelt vil gi store besparelser i tid.

Jensen nevnte flere bonusfaktorer med el-varebil: En elbil vil gi ti tonn reduserte utslipp av CO2 i løpet av de fem årene, og 10 kilo mindre NOx, samt at bruk av kollektivfelt vil gi store besparelser i tid.Direktør Geir Holum (t.h.) hos Nissan-forhandler Witro Bil mener halv firmabilskatt på elbil er et undervurdert insentiv. Foto: Arne Asphjell

Leasingutgiftene er imidlertid høyere for elbilvarianten. Det skyldes nok en kombinasjon av at varebil allerede har lave avgifter, og at elbilen blir dyrere på grunn av lave produksjonstall. Trolig vil leasingkostnader gå i elbilens favør, når produksjonen tar seg opp.

Drivstoffutgifter for en elbil er på grunn av høy virkningsgrad cirka en fjerdedel av tilsvarende for en fossilbil. I tabellen er elutgifter satt til halvparten av diesel. Kjøp av strøm fra hurtiglader basert på data fra EV Power er med i regnestykket, og det fordyrer. Hvis du kan være selvforsynt med strøm, bør denne posten bli bortimot halvert.

Jensen poengterer at det er lagt vekt på å gjøre de økonomiske beregningene så realistiske som mulig.

Les også:

Her er en serieprodusert brenselcellebil

Kuga over hele kula

Denne bilen går på kaffe  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.