Her er den første serieproduserte brenselcellebilen, en Hyundai ix35 FCEV. (Bilde: S.J.HONG)
Den første serieproduserte ix35 FCEV ble møtt på sluttmonteringslinja av Hyundai Motors-ledelsen. (Bilde: S.J.HONG)

HYUNDAI IX35 FCEV

Her er en serieprodusert brenselcellebil

Hyundai skaper hydrogenhistorie.

Nå finnes det hydrogenbrenselcellebiler i serieproduksjon.

Bilen heter ix35 FCEV  («fuel cell electric vehicle») og lages av Hyundai.

Den første serieproduserte ix35 FCEV rullet av samlebåndet på Hyundais sluttmonteringsfabrikk nummer 5 i Ulsan, sørøst i Sør-Korea tirsdag.

– Med denne bilen viser vi at hydrogenceller i biler i daglig drift ikke lenger er en drøm, sa Hyundai Motors nestsjef Eok Jo Kim på seremonien.

Til Danmark via Sveits

Bilen finnes allerede i to eksemplarer på norske veier, som deltakere i prosjektet H2 Moves Scandinavia, men dette er førserie-prototyper. Skedsmo kommune har også bestilt en, og den blir levert i starten av juni.

Bilen som nå feires i Hyundai er én av de 15 bilene som København kommune bestilte i fjor høst, og som Teknisk Ukeblad omtalte i denne artikkelen.

Dette eksemplaret skal imidlertid først innom Genève og vises fram på bilmessen der i mars.

Hyundai skal i løpet av 2013 og 2014 produsere minst tusen slike biler som skal settes inn i ulike testprosjekter rundt om i verden.

I 2015 skal den koreanske industrigiganten ha kapasitet til å produsere 10 000 brenselcellebiler i året. I 2020 er målet å kunne rulle ut 100 000 FCEV hvert år.

Les også:  Telefonteknologi endrer bilene

Kobler biler på mobilnettet

Forbedring?

Bilene er er utstyrt med elmotor (100 kW), en brenselcelle (100 kW), litiumpolymerbatteri (24 kWh) og to hydrogentanker med kapasitet til å lagre 5,64 kilo hydrogen ved 700 bar.

Imidlertid må Hyundai enten ha klart å forbedre effektiviteten, eller så er testene gjennomført på en annen måte.

Bilene som går i Norge har et oppgitt forbruk på 1,07 kg H2/100 km (NEDC) som gir en rekkevidde på én tank på 525 kilometer.

På den serieproduserte versjonen oppgir Hyundai nå et forbruk på 0,95 kg H2/100 km (NEDC) og en rekkevidde på 594 km.

Prestasjonene er de samme: Toppfart på 160 kilometer i timen og en akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på 12,5 sekunder.

Prisen

Selv om vi nå snakker om serieproduserte FCEV-biler, er volumene i bilindustriell sammenheng små. Det gjenspeiles også i prisen: 960 000 kroner per stykk.

Men kostnadene er på vei ned, ifølge det amerikanske energidepartementets (DoE) årlige framdriftsrapport om deres hydrogen- og brenselcelleprogram som ble publisert i desember i fjor.

Estimatet er at et 80 kW brenselcellesystem ved en tenkt masseproduksjon på 500 000 biler i året i 2012 ville kostet 48,5 dollar/kW, mot $275/kW i 2002.

DoEs mål er en systempris på 30 dollar per kilowatt.

Hyundai jobber for at hydrogenelektriske biler ikke skal koste mer enn batterielektriske biler i løpet av 2020-2025.

Les også:

Denne bilen går på kaffe

Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft

Over 10000 elbiler i Norge

Dette hjulet har innebygget motor