Hver av motorene kan yte opp til 110 hestekrefter, med et dreiemoment på 800 Nm (Bilde: Protean Electric)

NY NAVMOTOR

Dette hjulet har innebygget motor

Skal spare energi.

Med disse hjulene trenger du verken girkasse eller akslinger.

Hjulmotorene kan redusere energiforbruket til en elektrisk bil eller hybridbil med 30 prosent.

Det svenske kulelagerselskapet SKF og amerikanske Protean Electric skal samarbeide om å masseprodusere navmotorer for elektriske biler og hybridbiler, skriver Ingeniøren. Masseproduksjonen starter i 2014.

Les også: Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser

Mindre vekt

Redusert vekt er den største fordelen ved å plassere elmotoren i selve hjulet. Dette samt mindre energitap i kraftoverføringen, gjør at biler med navmotorer bruker mindre energi.

Ulempen er at kjøreegenskapene blir dårligere når vekten flyttes ned til hjulene. Styringen blir tregere og støt forplanter seg lettere til resten av bilen på grunn av dårligere fjæring. I tillegg er det nødvendig med et system for å synkronisere motorene.

Hver av motorene kan yte opp til 110 hestekrefter, med et dreiemoment på 800 Nm. Hver motor veier 31 kilo.

Når bilføreren bremser, fungerer elmotoren som generator. Produsenten hevder at hele 85 prosent av den kinetiske energien blir utnyttet ved bremsing.

Les også: Dette flyet bruker mye mindre drivstoff

Gammel ide

Ideen med å plassere motoren i selve hjulet er langt fra ny. I 1900 lagde Ferdinand Porsche en bil der bensinmotoren leverte strøm til to elektriske motorer plassert i forhjulene.

I 2007 lagde Volvo også konseptbilen Recharge. Dette er en hybridbil med En motor i hvert hjul .

I dag finnes det imidlertid ingen serieproduserte biler som bruker dette konseptet, ifølge Ingeniøren.

Tåler den salt?

Benjamin Myklebust, teknologisk rådgiver for transport i Zero, mener all teknologi som kan gjøre hybridbiler og og elektriske biler mer energieffektive er bra. Men han er spent på hvordan navmotor-konseptet skal takle norske vinterforhold.

– Det krever ganske god innkapsling for at motoren skal fungere i salt og slaps. Konseptet fungerer kanskje bedre i California enn i Norge, sier han.

Han mener en fordel med konseptet er at det gir bedre plass til batterier.

Les også:

Turboen har revolusjonert dieselmotoren. Nå står bensinmotoren for tur  

Hver måned må flere hundre bilister ha hjelp fordi de fyller bensin på dieseltanken

Apple tar patent på iMølle