Kun Ford, BMW og Volkswagen har tekniske løsninger som forhindrer feilfylling. (Bilde: Reuters)

BENSIN PÅ DIESELBIL

Hver måned må flere hundre bilister ha hjelp fordi de fyller bensin på dieseltanken

Ny teknologi forhindrer feilfylling. Men kun et fåtall av bilene har den.

Med dieselbølgen kom også en bølge med feiltanking av drivstoff.

Kun Ford, BMW og Volkswagen har systemer som kan hindre feilfylling av drivstoff på biler.

En av årsakene til at ikke flere bilfabrikanter har utviklet systemer, eller at det ikke er en industristandard, kan være at fenomenet med omfattende feilfyllinger er relativt nytt.

– Feilfylling dukket først opp som problem i Norge etter dieselboomen for noen år siden, sier Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-bladet Motor.

Les også: NAF vil ha to fartsgrenser på samme vei

Fire millimeter skaper trøbbel

Tu.no har henvendt seg til en rekke bilimportører og eksperter. Ingen klarer å gi et klart svar på hvorfor det ikke for lenge siden er etablert industristandarder som umuliggjør feilfylling av drivstoff.

Problemet er dels å finne i den europeiske standarden NS-EN 13012:2012 som slår fast at pumpepistoler til diesel skal ha en diameter på 25 millimeter og pumpepistoler til bensin 21 millimeter.

Standarden, beskrevet over 20 sider i dokumentet med tittelen "Tilvirkning av og ytelsen til fyllepistoler med automatdyser", gjør det kort fortalt lett å stikke en pumpepistol for bensin inn i påfyllingsrøret til en dieselbil.

Dette er en kostbar feil som flere tusen norske sjåfører begår årlig.

Les også:

Dieseltrenden er over  

Turboen har revolusjonert dieselmotoren. Nå står bensinmotoren for tur  

Få systemer

Den andre delen av problemet er at få bilprodusenten har gjort noe særlig for å hindre tabben. Kun Ford, BMW og Volkswagen har systemer som kan hindre feilfylling av drivstoff på biler.

Ford var først ute med å utstyre biler med systemer for å forhindre feiltanking. I 2007 ble den nye Mondeoen utstyrt med et mekanisk system for å hindre feiltanking. I dag har alle de europeiske modellene til bilfabrikanten dette systemet.

I dag leveres alle Ford-modellene med et system som forhindrer fylling av feil drivstoff.
Ford var først ute med å utstyre biler med systemer for å forhindre feiltanking. I 2007 ble den nye Mondeoen utstyrt med et mekanisk system for å hindre feiltanking. I dag har alle de europeiske modellene til bilfabrikanten dette systemet.I dag leveres alle Ford-modellene med et system som forhindrer fylling av feil drivstoff. Ford

– Vi har hatt det i mange år, det er overraskende at ikke flere andre har det, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Norge.

Hun beskriver systemet som en fjærbelastet tilkobling som kun åpner seg for påfyllingspistoler med rett diameter.

Les også:

Stålpigger skal stoppe sløve bilister

Stopper råkjørere med hull i veien  

Klaffer hindrer feil

I 2009 lanserte BMW et liknende beskyttelsessystem på alle deres biler med dieselmotorer. Systemet deres består av to klaffer som må trykkes inn for å få pumpepistolen ned i påfyllingsrøret. En bensinpumpepistol vil kun klare å trykke ned den ene klaffen.

BMWs system for å hindre feilfylling. To klaffer må trykkes inn for å åpne luken til påfyllingsrøret.
I 2009 lanserte BMW et liknende beskyttelsessystem på alle deres biler med dieselmotorer. Systemet deres består av to klaffer som må trykkes inn for å få pumpepistolen ned i påfyllingsrøret. En bensinpumpepistol vil kun klare å trykke ned den ene klaffen.BMWs system for å hindre feilfylling. To klaffer må trykkes inn for å åpne luken til påfyllingsrøret. BMW

Årets nye Golf fra Volkswagen er også utstyrt med feiltankebeskyttelse.

– Systemet har en klaff øverst i påfyllingsrøret som ikke åpner seg før sperrehakene i påfyllingsstussen frigjør klaffen. Dieselpistolen har tut med større diameter enn bensinpistolen, sperrehakene vil derfor ikke frigi klaffen dersom man prøver og fylle med bensinpistolen, forklarer Morten Ødegård, Teknisk sjef i i Harald A. Møller, som importerer Audi, Volkswagen og Skoda.   

I tillegg til fabrikkløsningene til Ford, BMW og Volkswagen, finnes det en rekke løsninger som kan ettermonteres.

Les også:

Kjørte 20000 km på frityrolje  

Vil utvinne strøm fra eksosvarme  

Omfattende problem

I perioden mai til august i 2012 hjalp NAF 1053 sjåfører som hadde fylt bensin på en dieselbil. I samme periode måtte Viking hjelpe 2200 personer som hadde fylt feil drivstoff.

Hvor mye disse måtte betale for tabben varierer sterkt.

Dersom tabben merkes med en gang og før bilen startes, trengs kun tømming av tanken, skift av filtere og rens av drivstoffanlegget. Prislappen for dette mellom 1500 og 3500 kroner, ifølge NAF.

– Startes bilen og kjører til den stopper, så har vi fått referert en kostnad fra nær 3000 kroner til litt i overkant av 70.000 kroner. Med en slik kostnad har høytrykkspumpa og dyser tatt kvelden fordi finmekanikken ikke har fått smøring fra dieselen, forklarer Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Problemene med feilfylling og kostnadene som er forbunnet med feilfylling har eskalert med mer moderne motorer som har finere mekanikk i dyser og pumper. Mekanikken i dieselsystemet på moderne motorer er avhengig av smøringen som finnes i dieselen for ikke å skjære seg. Tiltakene som er gjort er først tydelig merking og nå kommer altså fysisk sperring for feiltanking, forteller Morten Ødegård i Møller-gruppen.

Diesel-hotline

Feiltanking er ikke bare et norsk fenomen. I Storbritannia har det startet flere hotline-tjenester der uheldige sjåfører kan ringe mobile verksteder som rykker ut. Fuelfixer er en landsomfattende tjeneste som rykker ut med kredittkortterminal og utstyr for å tømme drivstofftanken din og skylle drivstoffilterne.

Les også:

– Biler og bensin bør bli billigere

Hver tredje bil har aluminium fra Hydro

– Folk har mistet interessen for elbil  

Denne skal løse nakkeslengmysteriet