NAF mener tunge kjøretøy virvler opp mest svevestøv, og derfor bør ha lavere fartsgrense enn personbiler. (Bilde: NTB scanpix)

FARTSGRENSER OG SVEVESTØV

NAF vil ha to fartsgrenser på samme vei

Én for tungtransport, og én for personbiler.

NAF mener at tungtrafikken virvler opp mest av det miljøfarlige svevestøvet.

Derfor foreslår de å innføre lavere fartsgrense for tunge kjøretøyer enn for personbiler.

Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Mer svevestøv

Ifølge Norges Automobil-Forbund (NAF) slipper bilene ut mer av det farlige svevestøvet i 60 enn i 80 kilometer i timen, skriver Aftenposten.

Årsaken er at dagens bilpark har et høyere drivstofforbruk ved 60 kilometer i timen enn i 80 kilometer i timen. NAF mener i tillegg at effekten av en miljøgrense for personbiler vil være «liten og neglisjerbar».

Det er tungtransport i høy hastighet som virvler opp svevestøv, ikke personbiler, ifølge NAF.

Les også: Slik unngår svenskene kø

Eget kjørefelt

I en høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet om nye regler for miljøfartsgrensen foreslår derfor NAF at tunge kjøretøyer bør ha en lavere fartsgrense enn personbiler på dager med høy konsentrasjon av svevestøv.

«De aktuelle veiene for miljøfartsgrense i Oslo har alle fire felt, det vil si at tungtransporten kan pålegges å bruke høyre felt med nedsatt hastighet. Slik vil ikke tungtransporten hindre annen person- og næringstransport i vesentlig grad», heter det blant annet i høringsuttalelsen.

Les også:

Vegdirektoratet åpner for fallem på veiene

Stålpigger skal stoppe sløve bilister  

Disse gigantbruene skal gjøre fjordene fergefrie

Slik skal Sandvika bli kvitt motorveien