BMW i8 ble presentert i fjor høst og plug-in-hybriden kommer på markedet neste år. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

ZEROKONFERANSEN 2012

– Folk har mistet interessen for elbil

Sier BMW-sjef.

De som venter på et bedre utvalg av elbiler og som synes utviklinga går litt sakte, må være tålmodige i ett år eller to til.

Det var budskapet fra Glenn Schmidt i BMW som holdt et innlegg på Zerokonferansen tirsdag.

Les også:

Om tre år skal du kunne kjøre elektrisk gjennom hele landet

Gratis superlading for Tesla-eiere

Dalende interesse

– For noen få år siden var det en stor hype rundt elbiler. Men vi synes å merke at folk flest har begynt å miste interessen, kanskje med unntak av i Norge. Men det må understrekes at hele bilindustrien fortsatt tar dette veldig seriøst. Folk får prøve å være positive, for det vil skje mye de neste par årene, sa Schmidt.

Han koordinerte tidligere bilprodusentens uttesting av elbilteknologi og har i dag ansvaret for BMW-gruppens myndighetskontakt.

Mange år med drivlinjekonkurranse

Selv lanserer BMW neste år sin nye elektriske modellfamilie som heter «i». I første omgang kommer den fireseters elbilen i3 og den ladbare sportshybriden i8 med 2+2 seter.

Selv lanserer BMW neste år sin nye elektriske modellfamilie som heter «i». I første omgang kommer den fireseters elbilen i3 og den ladbare sportshybriden i8 med 2+2 seter.BMW i3 kommer på markedet i 2013 Stein Jarle Olsen

Begge er modeller med helt ny design og begge passer godt inn i BMWs både-og-tilnærming til effektivisering av modellporteføljen.

– I 15-20 år vil vi se forskjellige drivlinjer konkurrere med hverandre. Slik vakre hestevogner i sin tid ble utfordret av bilen, blir nå vakre og effektive forbrenningsmotorer utfordret av elbilen, illustrerte BMW-toppen.

Les mer om BMWs revolusjon/evolusjon-tanker i denne artikkelen fra Frankfurtmessa i fjor: Bærekraftige hestekrefter

i3-eiere får låne X5

i-modellserien er spydspissen i en bred og helhetlig tilnærming til elektrifisering av bilparken sett fra BMWs ståsted.

Schmidt fortalte at de har begynt å teste ut bildeling (drivenow) i Tyskland og San Francisco, og jobber med å etablere fleksible ordninger slik at en kommende i3-eier sikres en X3 eller X5 de to-tre gangene i året vedkommende må kjøre 1 000 kilometer med mye bagasje.

Før BMW nå går ut på markedet med sin første kommersielle elbil, har selskapet altså gjennomført flere års testing av teknologien i konverterte biler, Mini E og Active E.

– Det vi blant annet har lært av disse prosjektene, er at elbilkjøring gjør folk mer bevisste på hvordan strømmen er produsert, fortalte Schmidt.

Les også:

BMW og Toyota samarbeider

Slik blir BMWs elbilfamilie

Lite å tjene på ladestrøm

På Zerokonferansens sesjon som tok for seg «veien til en fossilfri bilpark» deltok også Johan Ander som leder Fortums såkalte charge&drive-virksomhet som ble startet opp i 2008.

– Vi prøvde oss fram i starten, og konkluderte med at vi verken bør ha noe å gjøre med selve elbilene eller med å selge ladestrøm. Her er marginene så små at det er umulig å bygge en fornuftig forretningsmodell. Vi har derfor valgt å satse på å bestyre et infrastrukturnettverk der kjernen er en smart it-plattform, fortalte Ander.

Selskapet har nå satt opp 20 hurtigladestasjoner langs E4 mellom Malmø og Stockholm og E18 mellom Stockholm og norskegrensa.

I tillegg er Fortum i ferd med å sette opp 10-20 hurtigladere i og rundt Oslo og et tilsvarende antall rundt Helsingfors.

Flatskjermeffekt

Selskapet bruker flere forskjellige leverandører, mens kundene er store aktører med parkeringsplass. For eksempel McDonalds og en del store parkeringsselskaper.

– Vi er i ferd med å etablere et tidlig hurtigladernettverk. Nå beveger vi oss fra en lokal til regional fase med elbilkjøring mellom regioner og byer. Når vi når den globale fasen og teknologien blir mer utviklet, ser vi for oss en flatskjermeffekt der utbredelsen vil øke veldig fort, sa Ander.

Les også:

Denne trikken kan kjøre uten en tråd

Annenhver varebil kan kjøre elektrisk

– Elbil mindre miljøvennlig enn diesel