Uten en tråd: Trikken i Augsburg kan kjøre uten kontaktledning fordi den lader induktivt på holdeplassene og bruker batterier i mellom dem (Bilde: Bernd Borchardt)
Tror på monorail: Josef Doppelbauer i Bombardier mener monorailen er tingen for byer som ennå ikke har installert et metrosystem. (Bilde: O. R. Valmot)

BOMBARDIER PRIMOVE

Denne trikken kan kjøre uten en tråd

Batteritrikker og -busser kan lade på hver holdeplass.

Induktiv lading av batterier. Det er løsningen Bombardier ser for seg for å bli kvitt forbrenningsmotorer i busser og biler og kontaktledningene i trikker i byer.

Selskapet har utviklet et system for induktiv hurtigladning som kan gi nok strøm til kontinuerlig drift gjennom døgnet ved å lade på holdeplassene.

For trikker, som allerede er elektriske, kan det bety at man slipper unna kontaktledningen. Kanskje mer interessant er det for busser, som kan kjøre helelektrisk gjennom hele bussruten.

Les også: Dette er verdens lengste buss

Effektivt

– Vi har bygget en trikkelinje i Augsburg i Tyskland basert på systemet som vi kaller Primove for å teste ut systemet. I tillegg har vi kontakt på pilotsystemer i fire andre byer. Det vi gjør er å grave ned et induktivt element der hvor trikken stopper. Mottakerspolen sitter under kjøretøyet og avstanden mellom dem er på rundt 10 cm. Når systemet leverer strøm til batteriene skjer det med en effekt på rundt 200 kW. Det er nok til å flytte sporvognen til neste stopp, sier teknisk sjef for transport i Bombardier, Josef Doppelbauer.

– Batteriene vil ha en kapasitet på rundt 50 kWh, så det er ingen fare for at trikken stopper mellom stoppestedene. Det at trikken kan lagre sin egen strøm gjør det også enklere å ta vare på bremseenergi sammenliknet med et system basert på kontaktledning.

Sammenlignet med et helt nytt trikkesystem mener Bombardier at denne typen strømtilførsel ikke blir dyrere enn ett basert på kontaktledninger.

Det kan til og med bli billigere og man slipper unna kontaktledningen som noen synes er en visuell forurensing.

Hele systemet er automatisert, slik at føreren ikke behøver å tenke på lading. Det holder å parkere på stoppestedet.

Les også:

Her svever trikken over byen

Slik kan trikken kjøre på T-banelinjene  

Alt på strøm: Både trikker, busser og biler kan lades induktivt og kjøre på batteristrøm uten kontaktledning eller forbrenningsmotorer
Alt på strøm: Både trikker, busser og biler kan lades induktivt og kjøre på batteristrøm uten kontaktledning eller forbrenningsmotorer Bombardier

Elektrobusser

Doppelbauer understreker at det induktive ladesystemet ikke bare er tenkt til trikker. Det kan også brukes for å drive bybusser helelektrisk.

I tillegg til at den er utslippsfri og svært støysvak vil en elektrisk buss være svært energieffektiv. Det aller meste av bremsingen kan gjøres elektrisk, slik at energien kan føres tilbake til batteriene.

Hvis bussruten skal gå opp lange og bratte oppoverbakker er det mulig å grave ned induktive elementer i veibanen som overfører strøm når bussen kjører over.

– Vi har oppnådd svært høy virkningsgrad i den induktive overføringen og den er 95 prosent effektiv selv når avstanden mellom elementene er 15 cm, som er vanlig på busser.

Selv om det induktive systemet er konstruert for kollektivtransport er det ingen ting i veien for at det også kan benyttes til hurtiglading av elbiler.

Les også:

Disse tunnelene skal redde Oslo

Slik unngår svenskene kø

Slik kan elbilen bli trådløs

– Alt som går på skinner vil bruke mindre energi

Bilfellene er kommet for å bli