SVEVEBANEN I WUPPERTAL

Her svever trikken over byen

 

Schwebebahn

  • Elevert bybane i Wuppertal, Tyskland
  • Totalt 13,3 km bane i to spor
  • Gjennomsnittlig hastighet: 28,6 km/t
  • Antall stasjoner: 20
  • Antall tog: 27
  • Strømforbruk: 4,96 MWh
  • Antall passasjerer: 24,6 millioner pr år.

Kilde: Wuppertaler Stadtwerke

Mens trikkene i Oslo skrangler seg frem over sprukne veier, har andre byer valgt alternative løsninger:

I den gamle industribyen Wuppertal i Tyskland, svever trikken over hodet ditt.

Den noe spesielle banen frakter nesten 100.000 passasjerer om dagen, og går hvert annet minutt i rushtiden.

Les også: Stålpigger skal stoppe sløve bilister

111 år gammel

Banen stod ferdig allerede i 1901, og var da en blanding mellom en passasjerbane og en industribane.

Banen som er nesten 14 kilometer lang, består av over 19.000 tonn stål og har vært i drift helt siden den startet, med et lite opphold etter andre verdenskrig.

På det meste er det 21 trikker på linja samtidig og banen oppnår en gjennomsnittsfart på 28,6 km/t. Til sammen er hele 298 årsverk tilknyttet driften av "Schwebebahn".

Les også: Stopper råkjørere med hull i veien

Stasjonen henger også

Banen er unik i Europa, som den eneste førerdrevne banen hvor vognene henger under skinnene.

Det finnes lignende baner på Düsseldorf lufthavn og på Universitetet i Dortmund, men begge disse er automatisk drevet.

Selve banen går for det meste over elven  Wupper gjennom dalen Wupperta, noe som gjør at de fleste stasjonene er plassert enten oppå broer, eller henger over elven. 

Bare noen få kilometer av den nesten 14 kilometer lange linjen går gjennom sentrum.

Les også: Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer

Fornøyde passasjerer

Også passasjerene ser ut til å være fornøyde med banen:

– Jeg har bare bodd ei uke her, men jeg har kjøpt kjøpt meg månedskort. For 50 euro kommer jeg rundt i hele området rundt Wüppertal. Fra klokka ni går banen annenhvert minutt. Det er ganske enkelt fantastisk. Det er ingen kø, man kommer til overalt, og det er veldig mye interessant å se, forteller Karney som er student i byen.

– Jeg har bare bodd ei uke her, men jeg har kjøpt kjøpt meg månedskort. For 50 euro kommer jeg rundt i hele området rundt Wüppertal. Fra klokka ni går banen annenhvert minutt. Det er ganske enkelt fantastisk. Det er ingen kø, man kommer til overalt, og det er veldig mye interessant å se, forteller Karney som er student i byen.Svevebanen på vei inn til Wuppertal Haubtbanhof stasjon. FOTO: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen

Hvordan er det sammenlignet med å reise  med buss?

– Med bussen er det ofte problemer med veiarbeid. Svevebanen er alltid punktlig, den kommer oftere enn bussen, og er ikke så full, sier hun.

Også blant de litt eldre passasjerene er banen populær

– Det er det beste transportmiddelet som finnes. Det er ingen kø, den er alltid punktlig, og man kommer fra den ene delen av Wüppertal til den andre, den er virkelig storartet, sier Faller Hukker.

Og hvordan er det å kjøre  med svevebanen? Den svaier ikke for mye frem og tilbake?

– Nei, ganske lite. Det merker man ikke. Når man går av, merker man det, men ikke mye. 

Les også: – Alt som går på skinner vil bruke mindre energi

Oppgraderinger

Etter over 80 år med kontinuerlig drift, ble banen totalt rehabilitert i 1984, og stadige utbedringsplaner er på trappene.

I september 2002, ble hele banen vedtatt automatisert, og nye vogner har kommet til. Likevel er det ennå ikke blitt gjennomført noen total automatisering.

Les også:

Verdens raskeste sykkel  

Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken

Er det greit at bompengene dine går til jernbane?  

Derfor lammes togtrafikken av småfeil