Cervelo P5 er en av verdens mest aerodynamiske sykler. (Bilde: Cervélo)
Cervelo P5 er en av verdens mest aerodynamiske sykler. (Bilde: Cervélo)
Cervelo P5 er en av verdens mest aerodynamiske sykler. (Bilde: Cervélo)

CERVÉLO P5

Verdens raskeste sykkel

Se hvordan den kan spare 24-44 sekunder på 40 kilometer.

Sykkelen P5 skal være den mest avanserte og aerodynamiske tempo- og triathlonsykkelen som noen gang er konstruert, ifølge Cervélo.

Utformingen av rammen skal alene være nok til å spare mellom 24 og 44 sekunder på et 40 kilometers temporitt.

Sykkelen er verdens raskeste, ifølge Popular Science.

Sykkelen er utstyrt med hydrauliske bremser, elektronisk girsystem og en revolusjonerende ramme.

Les også: København bygger 26 supersykkelstier

Utviklet på data

Mens forgjengerne til P5 ble uttestet i vindtunnel, er P5 i hovedsak utviklet med CFD-programvare.

Vindtunnel ble kun brukt for å bekrefte resultatene som var databeregnet.

Sykkelen er et resultat av omfattende databeregninger av aerodynamikk, såkalte CFD-beregninger (Computational Fluid Dynamics). CFD er en samlebetegnelse for kraftige beregnings- og analyseverktøy for simulering av gass- og væsketransport.

Cervélo P5 er utviklet med CFD-programvare fra flyindustrien som beregner aerodynamikk.
Cervélo P5 er utviklet med CFD-programvare fra flyindustrien som beregner aerodynamikk. Cervélo
 

Les også: – Debutanter bør ha dempegaffel i Birken

Flyteknologi

Gjennom sitt såkalte "Project California" har sykkelprodusenten sikret seg kraftige beregningsverktøy fra flyindustrien og formel 1.

Rammen er også utviklet med tanke på at ikke sykkelen alene, men kombinasjonen av rytter og sykkel skal være mest mulig aerodynamisk.

Sykkelprodusenten har blant annet brukt en slags dukke til den omfattende testingen.

Cervélo bruker denne dukken for å teste syklenes aerodynamikk.
Cervélo bruker denne dukken for å teste syklenes aerodynamikk. Cervélo
 

Vindtunneltester med kun sykkelen viser at den alene faktisk har økt luftmotstand sammenliknet med andre modeller.

Les også: Gunn-Rita velger 29-er

Forbudte løsninger

Sykkelen kommer i to utgaver. Én som er tillatt av det internasjonale sykkelforbundet (UCI) og som henvender seg til tempomarkedet.

Den aller heftigste utgaven har så avanserte løsninger at flere av dem ikke er tillatt av det rigide UCI-regelverket. Denne modellen er ment for triathlonmarkedet, der det i større grad er fritt frem for innovative tekniske løsninger. Triathletene behøver nemlig ikke å forholde seg til UCI-regelene.

Cervélos utviklingsteam hevder til og med at den UCI-tillatte utgaven er raskere enn tidligere sykler som har vært forbudt av UCI.

Sykkelzentrum i Sandnes er en av de få butikkene i Norge som venter sykkelen. De to utgavene har en listepris på henholdsvis 44 999 kroner og 71 999 kroner.

TEST: TEST: Nike+ FuelBand

Hydrauliske bremser

Triathlon-versjonen av P5 er blant annet utstyrt med hydrauliske Magura RT5-bremser. Bakbremsen er gjemt bak kranklageret for å ytterligere redusere luftmotstanden.

Forbremsen er tilnærmet helt integrert i den dråpeformede gaffelen. Hele bremsesystemet veier under 500 gram, og er hele 24 gram lettere enn nærmeste konkurrent.

All kabelføring på sykkelen er intern, det vil si innebygget i styre og ramme.

Utvendige kabler kan føre til over 40 gram mer drag, ifølge Cervélo.

Les også: Denne sykkelen har trådløse bremser

Elektronisk girsystem

Sykkelen er også utstyrt med Shimanos elektroniske girsystem Di2. Batteripakken til systemet er bygget inn i en skjult lomme over kranklageret i rammen. Alle kabler til systemet er også skjult på innsiden av rammen.

Sykkelen er også utstyrt med en ny type kranklager. Tykkelsen på spindelen, som er akslingen mellom pedalene, er økt fra 24 til 30 millimeter for å øke stivheten i systemet.

Kranklageret på P5 skal være 20 prosent stivere enn lagrene på forgjengeren. Et stivere kranklager gjør at rammen flekser mindre når rytteren tråkker.

Testet integrert drikkessystem

Som en del av utviklingsarbeidet testet Cervélo en integrert tank for drikke i sykkelrammen. Problemet var at uansett hvordan teknikerne plasserte slangen, så skapte denne mer turbulens enn tradisjonelle løsninger med flaske.

Utviklingen av sykkelen er nøye beskrevet i en 38 siders teknisk rapport fra sykkelprodusenten.

Les også:

Verden trenger 32.550 passasjerfly

Dette er verdens lengste buss

Denne maskinen lager middagen selv