29-er: Greg Shaw på Hard Rocx 29-er i Birken 2011. (Bilde: Privat)
29: Gunn-Rita Dahle Flesjå har syklet med twentyniners de siste to årene og er meget fornøyd. (Bilde: Marius Maasewerd)
HEDRET: Designansvarlig Dag Johnsen og resten av gjengen i Hardrocx mottar Merket for god design, av programleder Per Sundnes. (Bilde: Fredrik Drevon)

TERRENGSYKLER MED 29-TOMMERS HJUL I BIRKEN

– Debutanter bør ha dempegaffel i Birken

Bare toppsyklistene klarer seg uten demping, mener designer.

Hard Rocx

  • Hard Rocx as ble etablert i 1992, og springer ut av Ludvig Torgersen & Co. fra 1874.
  • Selger deler og utstyr for terrengsykler til forhandlere i hele Norge.
  • Hedret med Merket for god design på Designdagen 2012.

Birken

  • Birken er på 94,6 km og går fra Rena til Lillehammer.
  • Arrangeres 25. august. Alle deltakere må bære sekk på minimum 3,5 kg.
  • Påmelding åpnet 9. november 2011 og ble fulltegnet på 80 sekunder.
  • 18 000 deltakere.

Mye tyder på at 29-tommers hjul ikke kan avfeies som en hype, men er kommet for å bli.

Vi har hørt flere ulike forklaringer på hvorfor det lønner seg med store hjul på en terrengsykkel.

Les også: Derfor bør du vurdere 29-er

– Bedre angrepsvinkel

– 29-ere har en bedre angrepsvinkel i møte med steiner og røtter. Fordi de store hjulene reduserer vinkelen i møte med hindringer ruller de bedre, sier Simen Langeland til Teknisk Ukeblad.

Langeland er ansvarlig for teknisk utvikling og service hos den norske sykkelprodusenten Hard Rocx.



– Kontaktflaten til 29-er-dekk er større enn på en 26-er, og dette bidrar til økt grep på underlaget, sier Langeland.

– En 29-er er også mer stabil på grunn av en litt lenger akselavstand, samt et lavere krankhus i forhold til hjulbasen, altså avstanden mellom akslingene, sammenlignet med en sykkel med mindre hjul.

1200005823.jpg

Advarer ferskinger

– Har Håkon Granheim hos Raske Sykler rett når han hevder at man ikke trenger dempegaffel hvis man bruker 29-er i Birken?

– Både ja og nei. For elitesyklister og supermosjonister med fokus på topplasseringer vil vektbesparelsen en stiv gaffel medfører være et stort pluss, og 29-erhjul vil gi litt komfort, samt ta «brodden» av ujevnt underlag bedre enn 26-er-hjul, sier Langeland.

Imidlertid mener Langeland at for en mindre teknisk dyktig syklist som skal over fjellet for første gang vil tryggheten og komforten en dempegaffel gir bidra til en mer behagelig tur fra Rena til Lillehammer.

– Riktignok er det ikke mye teknisk terreng i den vanlige Birkebeiner-traseen, men en dempegaffel vil bidra til mindre belastning på armer, nakke og skuldre i utforkjøringene og over «vaskebrettene» på grusen.

Langeland sier at rammegeometrien til Hard Rocx er optimalisert for 29-erhjul.

– Vi bruker korte kjedestag for raskere akselerasjon, lavt styrerør for at fronten ikke skal bli for høy på grunn av hjulets og gaffelens økte høyde, og krapp styrerørsvinkel for bedre styringsrespons, samt for å motvirke treghetsfølelsen 29-ere var kjent for før.

Slangeløse hjul

Designerne i Hard Rocx prøver å holde den roterende massen lav, og benytter lette og raske dekk og felger får å oppnå dette.

– Flere av våre modeller har hjul man kan bygge om til å være slangeløse, og dette reduserer rullemotstanden og den roterende massen. Vi bruker også ulik vandring på dempegaflene på våre 29-ere. Dette gjør vi for å unngå at fronten blir for høy og bratt på de minste størrelsene.

Hard Rocx var de første i Norge som vant et terrengsykkelritt med 29-er, ifølge daglig leder, Steinar Karlsen.

Les også:

TEST: Nike+ FuelBand

Denne sykkelen har trådløse bremser 

13 mils sykling i 1912 la grunnlaget for 3000 arbeidsplasser  

BILDESERIE: Olympisk byggeplass i London