Elektronikken i fremtidens biler kan bli drevet av eksosvarmen. (Bilde: Colourbox)

TERMOELEKTRISKE GENERATORER I BILER

Vil utvinne strøm fra eksosvarme

 

Mye av energien i drivstoffet til dagens biler går tapt som varme.

Forskere har anslått at biler kan spare opp til ti prosent av bensinforbruket ved å utnytte eksosvarmen.

Flere bilprodusenter ser derfor på muligheter for å bruke termoelektriske generatorer for å utvinne strøm fra eksosvarmen som ellers sløses bort.

Den genererte elektrisiteten kan brukes til å lade batteriet eller drive bilens elektronikk.

Les også: Hver tjuende bil er elektrisk

Nytt nanomateriale

Utfordringen er at hittil har ikke de termoelektriske materialene vært tilstrekkelig effektive til praktisk bruk i biler. Nå har en gruppe forskere ved  Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) utviklet et nanomateriale som mangedobler effekten bilen kan hente fra eksosvarmen, skriver Nyteknik.

Gruppen samarbeider med Volkswagen, Seat og Siemens.

– Innen fem år tror jeg teknikken er på plass i bilene, sier Mamoun Muhammed, professor i materialkjemi ved KTH til Nyteknik.

Allerede neste år kan Seat teste en modul som gjenvinner varme i eksossystemet.

Les også: Slik produseres renere diesel

Drives av temperaturforskjell

KTH-forskerne bruker mineralet skutterudit i generatoren. Materialet leder elektrisk strøm, samtidig som det leder varme dårlig.

Jo dårligere materialet leder varme, desto bedre, fordi elektrisiteten genereres av temperaturforskjell i den termoelektriske generatoren. KTH-forskerne har lykkes å få materialet til å lede varme dårlig ved å dope mineralet med nikkel.

Ifølge Nyteknik, finnes det termoelektriske materialer som er enda mer effektive. Forskere ved det Northwestern University i USA har testet svært effektive termoelektriske generatorer med blytellurid.

– Skutteruditer er mer miljøvennlige og dessuten lettere og billigere. Men hva som er fremtidens store termoelektriske material er fremdeles skrevet i stjernene, sier Professor Sven Lidin, som forsker på termoelektrisitet ved Lunds universitet til Nyteknik.

Les også:

Om tre år skal du kunne kjøre elektrisk gjennom hele landet

Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane

Her kan man følge CO2-utslippene i nabolaget

Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning