Dieselbiler slipper ut langt mer helseskadelige nitrogenoksider i virkeligheten som under laboratorietestene. (Bilde: colourbox.com)

DIESEL

Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser

EU vil ha strengere testkrav.

Euro 5-reglene som ble innført i 2009, skulle gi renere luft i europeisk byer. Slik gikk det ikke. En av årsakene er at dieselbiler slipper ut langt mer under realistiske kjøreforhold enn i et laboratorium, konkluderer flere forskere.

For å oppfylle reglene, måles utslippene fra bilene under kontrollerte forhold i laboratorier, og ikke under reelle kjøreforhold.

Dieselbiler slipper ut fra dobbelt til tredobbelt så mye NOX i virkeligheten som under laboratorietestene, viser ny forskning.

Utslipp av helseskadelige nitrogenoksider (NOx) er en av hovedårsakene til at luften i storbyene er blitt dårligere.

Det kommer frem i en artikkel som nylig er publisert i tidsskriftet Atmospheric Environment.

Les også: Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

Testet på veien

Forskerne utstyrte tilsammen syv ulike modeller av dieselbiler med mobilt måleutstyr for å måle utslippene under realistiske kjøreforhold.

Seks av bilene oppfylte utslippskravene i Euro 4- og Euro 5-reglene. En av modellene oppfylte utslippskravene i de nye Euro 6-reglene, som blir gjeldende fra september 2014.

Bilen som oppfylte Euro 6-regelverket var utstyrt med renseteknologien SCR (selective catalytic reduction). Denne teknologien er blant annet brukt for å redusere utslippene fra Wärtsiläs nye Lanserer “grønn” oljetanker . Kort fortalt vasker SCR blant annet nitrogenoksider ut av utslippene.

Les også: Hver måned må flere hundre bilister ha hjelp fordi de fyller bensin på dieseltanken

Tre ganger så store utslipp

Alle bilene oppfylte EUs utslippskrav da de ble testet i laboratoriet. Da bilene ble testet på veien, var imidlertid historien ganske annerledes:

  • Bilene som oppfyller Euro 4 og Euro 5-reglene, slapp ut henholdsvis to og tre ganger så mye som tillatt.
  • Bilen som oppfyller Euro 6-reglene, slapp ut mindre enn de andre, men likevel langt mer enn tillatt.

– Nye regler vil ikke hjelpe

Dagens laboratorietester av dieselbiler gir ikke et riktig bilde av utslippene, ifølge forskerne.

Forskerne stiller spørsmål ved om de strengere utslippskravene i Euro 6-reglene vil ha effekt, så lenge bilene ikke blir testet under realistiske forhold.

Resultatet tyder på at SCR-teknologi kan redusere utslippene fra dieselbiler, men ikke nok til at bilene oppfyller utslippskravene i Euro 6-reglene, dersom man måler utslippene under vanlig kjøring og ikke i et laboratorium.

For at Euro 6-reglene skal få ordentlig effekt, anbefaler forskerne at regelverket endres, slik at bilene blir testet under normale kjøreforhold.

– Idealiserte testresultater

– Artikkelen bekrefter noe vi har vært klar over, men som ikke har vært formidlet godt, forteller Otto Andersen, forsker ved Vestlandsforskning.

Han har over flere år forsket på luftforurensing fra samferdsel.

– Testene av dieselbiler gir idealiserte resultater. Det er mange forhold som ikke blir tatt hensyn til når bilene står inne i et rom og kjører på rulle. Det blir blant annet ikke tatt hensyn til kjøring i kulde eller lange motbakker, sier Andersen til Teknisk Ukeblad.

– Du får ikke et mål på det faktiske utslippet fra kjøretøyene i drift, sier han.

Utslipp av nitrogenoksider (NOX) har først og fremst store helsekonsekvenser, ifølge Andersen. Høye NOX-utslipp gir økt forekomst av hjerte- og luftveisproblemer.

– Det kan for eksempel tenkes at økningen i forekomsten av astma vi har sett de siste 20 til 30 årene, kan ha en sammenheng med økte utslipp av NOX fra trafikken, sier han.

Vil stramme inn

Nylig ble det kjent at EU-kommisjonen vil stramme inn på dieselbiler.

Skal vi nå utslippsmålene, må vi redusere de faktiske utslippene fra dieselkjøretøy, uttalte EUs miljøkommissær Janez Potocnik til Reuters.

Under en konferanse i Brussel i forrige uke varslet miljøkommisæren tøffere krav.

EU-kommisjonen holder blant annet på å utarbeide strengere krav til hvordan dieselkjøretøy skal testes.

Målet er at testene skal gjenspeile hva bilene slipper ut under faktisk bruk, og ikke bare i et kontrollert miljø.

Les hele artikkelen i Atmospheric Environment her.

Les også:

Slik produseres renere diesel

Turboen har revolusjonert dieselmotoren. Nå står bensinmotoren for tur  

Hver tjuende bil er elektrisk

Denne tohjulingen holder selv balansen