En tredjedel av kostnadene til utvikling av nye biler, er ofte knyttet til bilens informasjons- og underholdningssystem. (Bilde: Colourbox)

SMARTE BILER

Telefonteknologi endrer bilene

Applikasjonene infiltrerer dashbordet.

Tingenes internett gjør sitt inntog i biltrafikken.

– Hver modell for noen av de store bilmerkene, kommer til å være koblet på nett på en eller annen måte innen slutten av 2014, forteller Jack Bergquist i konsulentfirmaet IHS til BBC.

Applikasjonene infiltrerer dashbordet. Alt fra parkeringsplass-finnere til tradisjonelle navigasjonssystemer. Bilprodusentene håper teknologien som finnes i smarttelefoner, kan endre måten vi bruker bilen på, melder BBC.

Les også: Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft

Fremvoksende teknologi

Den "tilkoblede bilen" er nummer tre på listen over fremvoksende teknologier, kun slått av smarttelefoner og nettbrett, ifølge Intel.

Når bilene først blir tilkoblet, gir det muligheter for at de kan kommunisere med nettskyen, med transportinfrastrukturen og med andre biler.

I dag går opptil en tredjedel av kostnadene til utvikling av nye bilmodeller ofte til bilens informasjons- og underholdningssystem, ifølge Bergquist.

Volvo er en av bilprodusentene som har kastet seg på smartbil-bølgen. Nylig inngikk de en kontrakt med Ericsson for å kunne Volvo kobler biler til nettskyen .

Bilprodusenten vil blant annet gjøre det enklere å følge opp tilstanden på hver enkelt bil.

– Revolusjon

I Trondheim sitter forskeren Knut Evensen i Q-Free, som har en ledende rolle i utvikling av protokollen for hvordan bilene skal kommunisere i fremtiden.

– Det er en revolusjon på gang, sier han.

Slik beskriver Evensen utviklingen av intelligente transportsystemer (ITS). Han har tidligere deltatt i EU-prosjektet CVIS, som så på hvordan biler kan kommunisere med hverandre og inngå i større sensornettverk.

2015 og 2016 er ifølge Evensen årene denne teknologien virkelig kan komme til å skyte fart. Han mener at fra 2016, vil man finne flere bilmodeller utstyrt med systemet.

Europeiske bilprodusenter enige

Alle de europeiske bilprodusentene pluss noen japanske, har inngått en intensjonsavtale om hvordan bilene i fremtiden skal kunne kommunisere med hverandre og med infrastrukturen. Ifølge avtalen, skal slikt kommunikasjonsutstyr inkluderes fra 2015. I avtalen er de også enige om hvilken protokoll bilene skal kommunisere med. De skal bruke en 5,9 GHz variant av WiFi (802.11p).

I USA pågår et liknende arbeid. Der er National Highway Traffic Safety Administration i ferd med å sluttføre stort testprogram for intelligente transportsystemet og skal komme med tilråding innen slutten av dette året.

Evensen beskriver utviklingen som en del av tingenes internett, men samtidig mye mer.

Biler med systemet integrert vil for eksempel sende ut en melding ti ganger i sekundet som bilene rundt kan oppfatte. Til det trengs protokoller som er langt raskere enn vanlig internett

– Systemet åpner for at biler på egenhånd kan oppdage sikkerhetsrisiko. I tillegg kan for eksempel lyskryss kommunisere med bilene, forteller han.

Les også: Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

Grønne bølger for lastebiler

Biler som kan kommunisere åpner store endringer innen følgende områder, ifølge forskeren:

  • Sikkerhet: Biler kan på egenhånd oppdage sikkerhetsrisiko advare føreren og biler rundt.
  • Miljø og effektivitet: ITS åpner for at man kan kjøre mer effektivt. Det vil for eksempel være mulig å lage såkalte grønne bølger for tunge kjøretøy, slik at de sparer drivstoff på å unngå akselerasjon og oppbremsing.
  • Infotainment: Utvikling av interaktive informasjons- og underholdningstjenester for bruk i bil er ifølge Evensen den mest synlige delen av utviklingen.

Evensen var med på å starte arbeidet med grunnarkitekturen i  systemet og standardisering allerede i 2001.

Kamp om oppmerksomheten

Enkelte kritikere er bekymret for sikkerheten. De frykter at mer underholdning og informasjon kan ta oppmerksomheten bort fra selve kjøringen.

En annen utfordring, er mulighetene for å hacke seg inn i systemene til de nye bilene.

– Hvis det er et datasystem i bilen, så kan teknisk sett noen hacke seg inn i det, sier Bergquist til BBC.

Ford har for eksempel løst dette ved at bilenes informasjons- og underholdningssystemer er fysisk adskilt fra bilens kritiske systemer, slik at det skal være umulig å hacke dem.

Les også:

Dette hjulet har innebygget motor

Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser

Turboen har revolusjonert dieselmotoren. Nå står bensinmotoren for tur