Snart kan du lade en slik på Dombås. (Bilde: Tesla Motors)

TESLA SUPERCHARGER

Her kommer superladerne til Tesla

De første superladerne i Europa kommer til Norge denne høsten.

Tesla Motors har søkt om å få bygge superladere på Dombås og Lillehammer. Byggesøknader avslører selskapets planer.

Dette blir to av de seks superladestasjonene som skal gjøre det mulig å kjøre Tesla Model S mellom de største byene i Norge.

Norge blir med dette det første landet i Europa som får de såkalte supercharger-stasjonene, når de første settes i drift i høst. I dag er Norge Teslas viktigste marked utenfor USA, og derfor stiller vi først i køen.

– De første superladerene utenfor USA kommer til Norge, fortalte Tesla-sjefen Elon Musk, da han var på norgesbesøk tidligere i år.

Selskapet har imidlertid ikke gått ut med hvor stasjonene kommer. Det har utløst spekulasjoner om plassering, og elbilentusiaster på elbilforum.no saumfarer offentlige postlister for å lete etter spor av byggesøknader fra selskapet.

Les også: Elektrisk BMW blir prisgunstig

Byggesøknader for superladere

Inspirert av entusiastene har Teknisk Ukeblad gått gjennom postlister for å finne spor av superladerne. I forrige uke fikk Dovre kommune en byggesøknad fra Tesla Motors Norway A/S, for å sette opp en superlader på Dombåstunet.

På Dombås skal inntil 10 Teslaer kunne lades samtidig, ifølge søknaden.

I tillegg søkes det om å bygge en nettstasjon som skal forsyne en Tesla-ladestasjon ved Strandtorget på Lillehammer.

Aurland får superlader

Strekningene Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger og Oslo-Stockholm skal bygges ut med ladestasjoner, ifølge et vedlegg til søknaden.

Etter det TU erfarer, ønsker selskapet å bygge ladestasjoner på Gol, i Aurland, i Kristiansands-området og Kragerø-området i tillegg til på Lillehammer og Dombås.

Elbil.no fastslår med sikkerhet at superladerene kommer følgende steder: Lillehammer, Dombås, Gol og Aurland.

Reservert for Tesla-eiere

I et brev til Dovre kommune ber et konsulentfirma om rask saksbehandling, siden det planlegges for en ferdigstilling av laderanlegget i slutten av august.

Også på Lillehammer bes det om hurtig saksbehandling for nettstasjonen som skal forsyne superladeren.

Fire av ladeplassene på Dombås skal reserveres for Teslaer, mens de seks øvrige plassene kan benyttes fritt av ladbare biler, heter det i søknaden.

Trenger mer strøm

Utbyggingen av Supercharger-stasjonen på Dombås vil legge forholdene til rette også for etablering av ladestasjoner med andre standarder som CHAdeMO, CCS og AC-lading, heter det i søknaden.

Ut fra tegninger, ser det ikke ut til at ladestasjonene skal utstyres med batteri eller solceller, slik det har vært snakk om i USA.

Tesla vil bygge supercharger-stasjonen på Dombås ved en eksisterende nettstasjon. Den alene har imidlertid ikke nok kapasitet til å forsyne bilene, de ønsker derfor å få bygget en ny nettstasjon med kapasitet på 1250 kVA i tillegg til den gamle.

Vil ikke kommentere

Esben Pedersen, pressekontakt for Tesla Motors i Norden bekrefter at Norge blir det første landet i Europa med hurtigladerne.

– Norge blir det første land med Tesla hurtigladere. De første laderne vil være i gang til høsten, skriver han i en epost.

Pedersen ønsker imidlertid ikke å kommentere lokaliseringen av hurtigladerne eller byggesøknadene fra selskapet.

– Vi er glade for den oppmerksomheten vi får i Norge. Det er klart at det er viktig for folk å vite hvor ladestasjonene kommer, det er jo en del av pakken som gjør Model S så unik, sier han.

Norge er Teslas største marked utenfor USA. Det er i dag lange ventetider på den nye Tesla S, og dersom du bestiller i dag, må du vente til slutten av desember før du får bilen.

Tesla Model S kommer med to batterialternativer: 60 kWh og 85 kwh, som gir en rekkevidde på henholdsvis 370 kilometer og 480 kilometer ved en hastighet på 88 kilometer i timen.

Til sammen 90 Teslaer er registrert i Norge per mars 2013, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Dette i all hovedsak Tesla Roadster.

Les også:

Slik skal elbilbatteriene bli bedre

Over 10000 elbiler i Norge

Volvo tør bare produsere 100 av denne elbilen