BMW i3 kommer for salg i november og vil koste mellom 250 og 300 000 kroner i Norge. (Bilde: BMW)
BMW i3 kommer for salg i november og vil koste mellom 250 og 300 000 kroner i Norge. (Bilde: BMW)
BMW i3 kommer for salg i november og vil koste mellom 250 og 300 000 kroner i Norge. (Bilde: BMW)
BMW i3 kommer for salg i november og vil koste mellom 250 og 300 000 kroner i Norge. (Bilde: Steffen Jahn)
BMW i3-konseptet begynner å få et par år på baken, og er nå utstilt i Norge for første gang. Det står i en boks på Aker brygge og skal til OSL første uka i juni. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

BMW I3

Elektrisk BMW blir prisgunstig

Tyskerne må betale det samme som en 5-serie. Nordmenn får en BMW i3 til samme pris som en 1-serie.

BMW er for første gang i Norge med konseptversjonen av den kommende elbilen i3.

Der kom det fram at prisen vil ligge nærmere 250 000 kroner enn 300 000 kroner når bilen kommer for salg i november.

40 000 euro

– Tro meg, vi har forhandlet på spreng med våre venner i München når det gjelder den norske prisen. Det eneste vi kan gå ut med, er et prisestimat i Tyskland på 40 000 euro, inkludert avgifter. Vi skulle gjerne gått ut med den eksakte prisen nå, for vi vet at den blir meget god, sier Kjetil Myhre som er markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Trekker man fra 19 prosent tysk moms, vil prisen tilsvare i overkant av 250 000 norske kroner. I Norge slipper som kjent elbiler fortsatt engangsavgift og moms.

Det betyr at i3 i Norge vil koste omtrent det samme som den rimeligste versjonen av BMW 1-serie.

Noe som gjør den prisgunstig her til lands. Snur man på det, kan man si at prisen er ganske stiv for tyskerne. 40 000 euro er for eksempel veiledende pris for en ny BMW 5-serie i Tyskland.

– Vi er overbevist om at i3 vil åpne BMW-merket for nye kundegrupper her til lands, sier Vincent Salimon som er direktør i BMW Group Norge.

Les også: Volvo tør bare produsere 100 av denne elbilen

I september

Elbilen vil første gang være å se på norske veier om tre måneder. Nærmere bestemt 21. september, der bilen skal presenteres i forbindelse med Oslo maraton.

Verdenslansering er 16. november.

BMWs i-serie skal i utgangspunktet selges kun i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger med ytterligere åtte servicepunkter.

Målet er tusen solgte biler fra lansering og ut 2014.

Les også: – Elbilen kan ikke dekke alle behov

BMW i3-konseptet begynner å få et par år på baken, og er nå utstilt i Norge for første gang. Det står i en boks på Aker brygge og skal til OSL første uka i juni.
BMW i3-konseptet begynner å få et par år på baken, og er nå utstilt i Norge for første gang. Det står i en boks på Aker brygge og skal til OSL første uka i juni. Per Erlien Dalløkken

Kjøreglede

BMW i3 bruker kombostandarden (CCS) til hurtiglading.

Litiumionebatteriet har 22 kWh energikapasitet, som vil gi i3 en rekkevidde på 130-160 kilometer på én lading.

Det vil også komme en versjon med rekkeviddeforlenger, altså en liten forbrenningsmotor, som ifølge produsenten vil øke rekkevidden på én lading/tank til 300 kilometer.

Karosseriet er laget i karbonfiber, som bidrar til å holde vekten under 1250 kilo.

Ettersom elmotoren på bakakslingen yter hele 125 kW/250 Nm, har BMW garantert sine ord i behold når de sier at i3 ikke bare skal være miljøvennlig og økonomisk, men også morsom å kjøre.

Elbilen skal klare å akselerere fra stillestående til 60 km/t på under fire sekunder og 0-100 km/t på under åtte sekunder.

Les også:

Har motor i bakhjulet og solceller på siden

Så mye skatt kan du spare med firmaelbil

Slik skal elbilbatteriene bli bedre