Elbilsikkerhet

Dette kan skje dersom du kræsjer en elbil

Andre farer enn ved bensin- og dieselbiler.

Hvordan bør redningsfolk og vanlig folk opptre hvis elbiler er innblandet i en trafikkulykke? spurte en av leserne våre nylig.

Tirsdagens Tesla-brann har skapt ny aktualitet rundt temaet.

En Tesla Model S sto tirsdag denne uken i flammer i USA. En talsperson for Tesla sier at brannen trolig skyldes et sammenstøt mellom en metallgjenstand og bilens batteripakke.

Ingen personer ble skadet, men brannvesenet i Seattle hadde store utfordringer med å få slukket brannen, ifølge nyhetsbyrået AP.

Les også: Nissan Leaf og Tesla Model S sørger for rekordsalg av elbiler

Viktig å sjekke batteriet

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har lenge fulgt med på elbiltrenden og har flere råd.

Er det noe spesielt man bør gjøre dersom man kommer først til et ulykkessted med en elbil?

– Først må man selvfølgelig finne ut hva situasjonen er og sikre skadestedet. Det er viktig å fort få oversikt hvorvidt det er en skade på batteriet, forteller Jostein Ween Grav, sjefingeniør i elsikkerhetsavdelingen i DSB.

– Dersom batteriet er skadet, tar det ikke lang tid før man kan få både røykutvikling og brann. Da gjelder det å få folk ut av bilene raskt, sier han.

Kollisjonsbrytere

Han fremhever også at det er viktig å sørge for at «tenningen» er skrudd av. Hvis ikke kan bilen begynne å gå dersom motoren får strøm.

– Motoren i en elbil er i prinsippet i gang hele tiden, forteller han.

Det er eksempler på eldre elbiler som har begynt å kjøre under redningsoperasjoner, ifølge Grav. Dette skal imidlertid ikke gå an på nyere elbiler som har kollisjonsbrytere i tilknytning til batteriet.

Disse virker på samme måte som systemene som stopper drivstofftilførselen etter en kollisjon i vanlige biler.

Høy spenning og effekt

En annen av de potensielle farene ved moderne elbiler innblandet i ulykker, er at de har et stort batteri med spenning som ofte overstiger 500 volt.

– Dersom det skjer en kortslutning, så kan det oppstå lysbuer. Batteriet på nye elbiler har en spenning som lagt overstiger 120 VDC, som anses som farlig, forteller Grav.

– Folk må være klar over at det høy spenning på batteriet. Er en av hovedkablene skadet og hovedbryteren ikke koblet ut, kan karosseriet være spenningsatt. Det er imidlertid ikke farlig om den andre kabelen ikke ligger til jord.

Les også: Verdens første soldrevne familiebil

– Eksploderer ikke

Grav avkrefter imidlertid myten om at batteriene kan eksplodere. Han forteller at elektrolytten i batteriene er organisk og at den kan brenne.

– Men den brenner ikke som bensin, den eksploderer ikke, forteller han.

Den største faren er indre kortslutning i battericelle, fordi det pakkes stadig mer energi inn i batteriene for å øke kjørelengden.

– Vi nærmer oss snart batterier på 100 kWh. Ved en kortslutning vil det derfor frigis ekstremt mye energi på kort tid.

– I det øyeblikket du får en punktering av en battericelle, da vil det frigjøres energi. Det er som å kortslutte et batteri. Det vil føre til varme og noen ganger går det bra, andre gang er blir det så varmt at reaksjonen kan spre seg til battericellene ved siden av, og det kan oppstå en kjedereaksjon, forteller han.

Vanskelig å slukke

I verste fall kan brannvesenet få problemer med å slukke en slik brann. Årsaken er at enkelte litium-ionbatterier produserer oksygen ved høye temperaturer. Da kan brannvesenet gjøre lite annet enn å forsøke å kjøle ned batteriet.

Dette har ført til at enkelte elbilprodusenter i sine sikkerhetsmanualer angir at brannvesenet bør skjære hull og fylle batteriet med vann.

–Brannvesenet må sprøyte på vann for å kjøle ned batteriet ved en brann, men får ikke nødvendigvis slukket brannen før den har ebbet ut. Det er ikke noe som sier pang.

I Seattle måtte brannvesenet kutte et hull i bilen for å kunne slukke batteribrannen med vann, melder nyhetsbyrået AP.

Les også: Borten Moe vil ha slutt på «elbil-hypen»

Giftig røyk

Hvis batteriet på en elbil begynner å ryke i forbindelse med et uhell, så må man ikke puste inn røyken.

– Normalt er det fluorforbindelser i elektrolyttene. Det er ikke veldig helsefremmende, så man må stå vekk fra røyken, forteller han.

Han forteller at elbiler som har vært utsatt for kollisjon må sjekkes hos merkeverksted, fordi det kan ha oppstått usynlige skader på batteriet.

Det har skjedd at batteriene i elbiler har begynt å brenne flere døgn etter at bilen har vært innblandet i en kollisjon på grunn av indre skader.

Redningsoperasjoner

I dag blir redningsoperasjoner i forbindelse med elbiler et tema som blir gjennomgått ved norsk brannskole utenfor Harstad.

Elbilprodusentene har også laget informasjon til nødetater i forbindelse med redningsoperasjoner. Her det oppgitt fremgangsmåter for å gjøre bilen spenningsløs, samt hvordan personer kan frigjøres fra vraket.

– Redningsmannskapene må for all del ikke klippe i høyspentkabler, da kan det oppstå en stor kortslutning. Men på de fleste bilene er det godt merket hvor man ikke skal klippe, forteller han.

Grav presiserer at elbilteknologien er blitt stadig bedre og at bilene får stadig mer avanserte sikkerhetsfunksjoner. Han mener også at Tesla Model S er en veldig sikker bil ut fra batteriteknologien som er brukt.

– Med nyere elbiler blir vi mindre bekymret, forteller han.

Les også:

Teslas superladere åpner i dag  

Lanserer ny billig-elbil i Norge

Tesla kan bytte batteri på 90 sekunder