En Segway er som en moderne smarttelefon på hjul; fullstappet av sensorer som sørger for stabilitet. (Bilde: Reuters/NTB scanpix)

SEGWAY

– Som en iPhone på hjul

Slik fungerer Segway-ene som den nye regjeringen vil tillate.

Umiddelbart ser en Segway underlig ut. Den minner litt om en sparkesykkel med feilplasserte hjul. Intuitivt vet vi at dette ikke kan virke.

Men det gjør det takket være oppfinneren Dean Kamen som lanserte Segway for snart 15 år siden. Vi har testet den i utlandet og kan bekrefte at den er lett å manøvrere.

Det tar bare sekunder fra du går på en slik med følelsen at dette går ikke til det er naturlig.

Selvbalanserende

Vi er vant til at en moderne smarttelefon vet alt om hvor den er i et tredimensjonalt rom og at den reagerer umiddelbart på bevegelser.

Det er magien til mikrosensorer som akselerometre og gyroer som forteller om forandringer i lineære og roterende bevegelser. Segway var bare veldig tidlig ute med å ta i bruk slik teknologi.

For skal man holde balansen i noe som er grunnleggende ustabilt må hjulenes bevegelser korrigeres kontinuerlig.

Dette er ikke helt ulike moderne jagerfly, som er konstruert ustabile for å få bedre egenskaper og bruker sensorer og datamaskiner til å korrigere flaps slik at flyet virker stabilt på piloten.

En Segway bruker fem gyrosensorer og to akselerometre. Gyroene følger med på hvordan føreren beveger seg for å styre kjøretøyet, litt som en iPhone på hjul.

Les også: Forskere vil lage myk asfalt

Lenekontroll

Når føreren lener seg fremover eller bakover er det en beskjed om å kjøre fremover og bakover.

Jo større vinkel, jo raskere går det. På samme måte svinger Segwayen til den siden man lener seg.

Alt er altså et samarbeid mellom gyrosensorene og motorene. Det er mulig å rotere en Segway helt rundt på samme sted. På en femøre altså, for de som fremdeles vet hvordan en femøre ser ut.

Datakraft

Et ustabilt kjøretøy som Segway trenger selvfølgelig stor datakraft for å stabiliseres, og det har det. To kontrollerkort med flere mikroprosessorer jobber sammen om oppgaven og henter posisjonsinformasjon 100 ganger i sekundet fra hver av sensorene.

De bearbeides og blir til signaler til motorene som styres uavhengig av hverandre. For å gjøre systemet så sikkert som mulig vil det ene kontrollerkortet overta hvis det andre skulle gå i stykker.

Da vil ikke Segwayen fungere, men den vil stoppe på en kontrollert måte slik at føreren kan går av uten problemer.

Les også: Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft

Mange modeller

Gjennom årene har Segway utviklet en rekke modeller. Den enkleste, Segway i2, veier nesten 50 kilo og kan gå inntil 38 km på en lading.

En litt kraftigere modell x2 veier litt over 50 kg og er beregnet på tøffere terreng enn asfalt. Den kan gå opptil 19 km i det Segway kaller «utenfor fortauet».

Vi tipper det vil bil protester her i landet hvis turgåere i marka plutselig fylles opp av «jukseturgåere» på Segway x2.

Segway retter seg ikke bare inn mot privatmarkedet. De selger masse til politiet, militæret, sikkerhetsbransjen og nødetater.

Ideen er at de kan øke rekkevidden og reaksjonshastigheten i områder hvor det er vanskelig å benytte andre kjøretøyer og at det er mye billigere enn å kjøre bil.

Hold vekta

En Segway har visse begrensinger. Vekten av føreren og eventuell bagasje må ligge et sted mellom 45 og 117 kilo.

Spesielt fort går det heller ikke når man sammenlikner med andre hjulgående kjøretøyer. Til og med elektriske sykler, som er tillatt, har motorkraft opptil 25 km/t.

En Segway er begrenset til 20 km/t. Men sammenliknet med alternativet apostlenes hester er 20 km/t raskt.

Les også:

Alt du bør vite om dekk

Større hjul gir mer fart

Verdens raskeste sykkel