Ionity-laderne bruker vanlige CCS-kontakter.
Ionity-laderne bruker vanlige CCS-kontakter. (Foto: Marius Valle)

Ionity

Nå er det fastpris på lading hos Ionity

Samme pris uansett hvor og hvor lenge.

Bilprodusentenes ladenettverk Ionity er i ferd med å rulles ut i Europa. Og nå som antallet ladestasjoner så smått begynner å øke, har ladestasjoner som til nå har latt brukere lade gratis, begynt å ta betalt.

Ionity-lader utstilt i Stockholm.
Ionity-lader utstilt i Stockholm. Foto: Marius Valle

Det koster nå 8 euro, 8 pund, 8 sveitsiske franc eller 80 kroner å lade. Det er samme pris hver gang, uansett hvor mye eller lite du lader. 

En flat prisstruktur skal gjøre det enkelt å forholde seg til ladenettverket, og at du vet hvor mye det vil koste å lade hver gang. Sånn omtrent i alle fall. 8 euro er 78 kroner, 8 pund er 86 kroner, og 8 franc er 69 kroner. 

Du betaler i lokal valuta på laderne, og starter lading ved å velge den aktuelle laderen i ladekartet på nettsiden Ionity.eu.

Dette er imidlertid bare et introduksjonstilbud, og hvordan prisene blir i fremtiden er ikke klart.

Hurtiglading

Hurtiglading omfatter normalt sett all lading av elbiler med en effekt på over 40 kilowatt. 

Dette krever i de fleste tilfeller en egen ladestasjon som leverer likestrøm direkte til bilens batteri.

De aller fleste hurtigladere som er bygget i Norge kan levere inntil 50 kilowatt. Noen få kan levere 120 kilowatt.

Det er ventet at det skal bygges flere hurtigladere med 150–175 kilowatt effekt. Ionity bygger kun 350 kilowatt-ladere.

Tesla har sitt eget ladenettverk, og kan ikke bruke Ionitys ladere. Tesla Supercharger leverer inntil 120 kilowatt til Teslas biler.

350 kilowatt

Laderne leverer en effekt på inntil 350 kilowatt. Det er ingen biler i salg som kan lade med slike effekter i dag. Ionity-stasjonene er utstyrt med vanlige CCS-kontakter, slik at alle biler med denne kontakten kan lade her.

I skrivende stund er det seks ladesteder i vanlig drift. Ingen av dem er i Norden, men det er en stasjon under testing i Aabenraa i Danmark, og en under bygging i Kjerlingland i Aust-Agder. Til sammen er det 16 stasjoner som er i drift eller under bygging.

Målet er å komme til 400 stasjoner innen 2020. Disse skal dekke europeiske hovedveier, og bygges med en snittavstand på 120 kilometer. 

I Norge bygger Ionity ladestasjoner ved Circle K-stasjoner. Det skal i snitt være seks ladestasjoner ved hvert ladested. 

Få vil kunne utnytte kapasiteten

Selv om det ikke finnes biler på markedet som kan lade med 350 kilowatt nå, velger Ionity en fremtidsrettet løsning ved å bare bygge slike hurtigladere. Den første bilen som kommer med mulighet for slik lading er Porsche Taycan

Audis kommende E-tron og Mercedes-Benz EQC er blant bilene som typisk vil kunne nyte godt av Ionity-nettverket. Disse kan lades med henholdsvis 150 og 110 kilowatt.

80 kroner er for øvrig ikke en pris som er direkte avskrekkende med tanke på elbiler som ikke kan lades raskt.

Med en pris på 2,5 kroner per minutt, koster det like mye å lade for eksempel en e-Golf i 32 minutter på en vanlig 50 kilowatt hurtiglader.

Vil unngå Tesla Supercharger-situasjon

Jan Haugen Ihle, leder for Ionity i Norden, forteller at de har tenkt på problemstillingen, men at dette i realiteten bare vil være et tema i Norge.

– Det er sikkert noen som vil utnytte seg av det, men dette er ladere langs motorveien, og det er ikke sikkert at folk vil gidde å stå der og lade i to timer. I praksis blir det ikke et stort problem, mener Haugen Ihle.

Han forteller at prisstrukturen er en del av et europeisk introduksjonstilbud. Dette kommer til å endres neste år, men det er for tidlig å si noe om hvordan det da vil bli priset.

– Det blir en annen prisingsmodell. Det er viktig for oss at vi har en modell som håndterer køproblematikk når den kommer. Hos Tesla ser vi at folk blir stående i kø siden det ikke koster brukerne noe mer å bli stående ti minutter ekstra for å få litt mer strøm, sier han.

Målet er at det skal være god tilgjengelighet ved Ionity-ladestasjonene.

Ulike avtaler

Brukerne vil dessuten ha ulike måter å forholde seg til betaling på. Mange vil for eksempel ha en ladeavtale gjennom bilprodusenten. Operatører som deltar i Hubject kan også tilby lading ved Ionity-stasjonene gjennom sine betalingsløsninger, og kan derfor prise ladingen på andre måter.

I tillegg vil man kunne betale med en egen pay-as-you-go-løsning direkte hos Ionity dersom man ønsker det.

Haugen Ihle kan for øvrig ikke si noe sikkert om når det vil begynne å dukke opp nye ladestasjoner her i landet. De har inntil videre begynt å bygge en ladestasjon på Kjerlingland. Neste uke skal de begynne å grave på et nytt sted.

Det var i utgangspunktet et mål om å ha flere stasjoner i drift i Norge i år, men det tar lenger tid enn ventet å bygge stasjonene. For i praksis må de bygge egne nettstasjoner på 1,2 megawatt for hver lokasjon med seks ladestasjoner.

Byråkrati

Det er en søknadsprosess som tar noen uker i Sverige og Danmark. I Norge tar det tre til fem måneder. Det fordi Ionity må ha en konsesjoin for å bygge en nettstasjon.

– Målet var å starte med tre piloter i Norge; Kjerlingland, Dal og Rygge før vi begynte på flere lokasjoner. Byråkratiet gjør at det kan ta litt lenger tid med oppstart  og at vi starter men noen andre lokasjoner, men målet om å få på plass viktige korridorer gjelder fortsatt, forklarer Haugen Ihle.

Det er i praksis ingen steder hvor den nødvendige kapasiteten er tilgjengelig i eksisterende nettstasjoner, forteller han. Dermed må de gjennom konsesjonssøknader for hver enkelt stasjon.

Å bygge 50 kilowatt-ladere blir derfor noe annet. De kan etableres så lenge det er tilgjengelig kapasietet, og det er ikke uvanlig.

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå