En mer høyreist versjon av sin første elbil Mission E er blant det Porsche har tatt med seg til årets Genève-messe.
Mission E Cross Turismo er en såkalt «cross utility vehicle» (CUV).
Mission E Cross Turismo. Foto: Porsche
– Dette er et uttrykk for hvordan vi ser for oss den helelektriske framtida. Mission E Cross Turismo er sportslig og praktisk, rask å kjøre og rask å lade. Våre biler vil dessuten være i stand til å yte maksimalt gang etter gang, sier Porsche-sjef Oliver Blume i ei pressemelding.
Det siste er et åpenbart spark til Tesla, noe Porsche har holdt på med ei stund, der de for eksempel har hevdet at Teslas drivlinje ikke er stand til å holde topphastighet på autobahn like lenge som deres Mission E vil klare, og at Teslas såkalte ludicrous-akselerasjon ikke går fullt så fort på tredje eller fjerde forsøk på rad.
I pressemeldinga skriver den tyske sportsbilprodusenten at deres elbiler vil være i stand til gjentatte akselerasjoner i rask rekkefølge uten tap av ytelse.
Med to elmotorer som til sammen yter 440 kW, skal Mission E Cross Turismo-konseptet kunne akselerere til 100 kilometer i timen på under 3,5 sekunder og til 200 kilometer i timen på under 12 sekunder.
Mission E Cross Turismo. Foto: Porsche
Til sammenligning har Tesla Model X P100D, som finnes hos forhandler i dag, en oppgitt akselerasjonstid fra 0-100 kilometer i timen på 3,1 sekunder.
Samtidig kan det se ut som at Porsche må fortsette å strekke seg etter sin amerikanske konkurrent: I november lanserte Tesla overraskende sin nye Roadster som ikke bare har en toppfart på 400 kilometer i timen og ha en rekkevidde på 1000 kilometer – den produserer også et dreiemoment på 10.000 newtonmeter, og skal kunne akselerere fra 0 til 96 kilometer i timen (60 miles i timen) på 1,9 sekunder.
Porshce Mission E er en firedørs, fireseters helelektrisk sportsbil. Bilde: Porsche
800 volt
Selv om dette er en såkalte konseptstudie, er bilen ifølge Porsche klar for veien. Den 4,95 meter lange crossoveren baserer seg på Mission E som første gang ble vist fram i Frankfurt høsten 2015 og har det samme 800-voltssystemet sparer vekt og plass - og ikke minst ladetid.
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.