Slik blir de nye flerbruksmaskinene til Jernbaneverket. (Bilde: Alfons Litmeier)

VEDLIKEHOLD AV JERNBANEN

Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?

Jernbaneverket har inngått kontrakt med tyske Windhoff GmbH om innkjøp av nye skinnegående maskiner for vedlikehold av spor og kontaktledning.

– Det er første gang siden anskaffelsen av Levahn 128 på 80-tallet at Jernbaneverket anskaffer maskiner som kan brukes til både spor- og kontaktledningsarbeider, sier Håvard Vestgren i Jernbaneverket.

Færre ulike typer

Jernbaneverket har bestilt til sammen 11 nye maskiner som kan brukes til alle typer vedlikehold av spor og til lettere vedlikehold og feilrettingsarbeider på kontaktledningen.

De to første maskinene kommer til Norge i januar 2016 for å gå i ett års prøvedrift før serieleveransen starter fra mars 2017.

– Det er et stort behov for utbytte av maskiner i dag. De nye maskinene vil gi oss muligheten til å løse problemer mer effektivt, og til å redusere antallet maskintyper i maskinparken vår, sier Vestgren.

Maskinene leveres slik at de er tilpasset bruk på de kommende ERTMS-strekningene.

Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen

Mulighet for nye arbeidskonsepter

Både Østerrike og Sveits har større antall av liknende “flerbruksmaskiner” i drift.

– Dette er land som har banestrekninger som kan sammenliknes med de norske. De har mange kurver, store stigninger og fall og snørike vintre, de viser til gode resultater, sier Vestgren.

Og legger til at Jernbaneverket er forberedt på å bruke tid på å lære opp mannskap i god tid før maskinene kommer.

– Vi er likevel helt klare over at  dette kan innebære nye måter å arbeide på, og at det vil ta tid å utvikle og lære seg bruken av det nye utstyret. Det er viktig å si at denne jobben må gjøres med bred involvering på tvers av fagene, sier Vestgren.

Les også: Slik «lytter» Jernbaneverket etter togfeil

Starter med testmaskin Jernbaneverket

Starter med testmaskin

For å forberede arbeiderne på de nye maskinene skal det derfor leveres en “mock-up” av maskinen til neste år.

– På den måten får de som skal bruke maskinene tid til å utvikle bruken av de og til å venne seg til de nye arbeidskonseptene før maskinene kommer, sier han.

Les også:

Dropper ballast - støper sporet rett i tunnelgrunnen

Nå kan du se hvor ofte ditt tog er forsinket

Slik skal det bli færre signalfeil på Drammenbanen