Nå kan reisende gå inn på nettet og se hvor ofte deres daglige tog er forsinket, sammenliknet med andre togavganger.

TOGFORSINKELSER

Nå kan du se hvor ofte ditt tog er forsinket

Onsdag lanserte Jernbaneverket en ny nettjeneste som lar reisende se data for hver enkelt togavgang og reisestrekning.

– Nå kan alle som ønsker gå inn og se punktlighetsdata for strekningen de reiser og tiden de pleier å reise på. Det vil gi dem en oversikt over punktligheten på det toget de pleier å ta, kontra andre togavganger på samme strekning, forklarer trafikkdirektør Bjørn Kristiansen i Jernbaneverket.

Hjelp til å velge avgang

Jernbaneverket har i flere år publisert tall for punktligheten i togtrafikken fordelt på de enkelte banestrekningene.

Men mens punktligheten tidligere kun har tatt for seg tog fra start- til sluttpunkt, kan reisende nå sjekke punktligheten mellom hver enkeltstasjon.

– Ofte er det slik at folk er veldig usikre på hvor punktlige togene de tar er. Noen tog er 100 prosent punktlige, andre er ikke det. Nå kan kundene bruke punktlighetsdata til å avgjøre hviken togavgang de skal satse på, på vei til og fra jobb, sier Kristiansen.

Han viser til at punktligheten på persontog i snitt er på 91,9 prosent.

– Ved å gå inn og sjekke punktligheten kan man dermed avgjøre om det er verdt å bytte til en mer punktlig avgang enn den man pleier å benytte seg av, sier Kristiansen.

Les også: I dag startet arbeidet for bedre kollektivtilbud i hovedstaden

Økt bevissthet rundt punktlighet

Løsningen er laget slik at man taster inn reisestrekning og tidsrommet avgangen befinner seg i.

Datasystemet beregner så dette og framstiller punktligheten for tidsrom og reisestrekning i et sektordiagram. Samtidig vises også om det har vært innstilte avganger og hvor stor andel dette utgjør i diagrammet.

Samtidig som dataen skal hjelpe reisende å velge beste reiseavgang, håper Kristiansen de vil hjelpe Jernbaneverket internt å bli bedre på punktlighet.

– Jeg tror at en bevissthet rundt hvilke tog vi sliter med gjør at vi i større grad kan gå inn og jobbe mer med nettopp de togene. Fakta gjør at det er mye lettere å arbeide konkret med de ulike tilbudene vi har, sier han.

Gir muligheter

Forbrukerrådet er en av flere pådrivere for den nye nettjenesten. Direktør Randi Flesland mener tjenesten vil være nyttig for norske togreisende.

– Vi er veldig glade for at det er på plass. Dette gir togpassasjerene en mulighet til å unngå togavganger som ofte er forsinket, og heller velge togavganger med lite forsinkelser, sier hun.

Flesland tror også tjenesten vil være nyttig for myndighetene, og valgene de tar når de skal sørge for forbedring av dagens togtjenester.

Les også:

Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

Slik skal det bli færre signalfeil på Drammenbanen

Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart