SAMFERDSEL

Stockholms nye el-ferge lader på ti minutter

Stockholms nye el-ferge blir den første rene el-fergen i sin størrelse.
Stockholms nye el-ferge blir den første rene el-fergen i sin størrelse. Bilde: Simon Varney
6. mai 2014 - 13:17

Om kort til får Stockholm verdens første hurtigladende ferge. Fergen, ved navnet E7S Movits er den første rene el-fergen av sin størrelse.

Største av sin sort

Fergen Movitz, er et 75-fots fartøy med plass til 100 passasjerer.

Den har tidligere blitt drevet av en 335 hestekrefters dieselmotor, men gjennomgår nå ombygging og vil drives av to 125 kilowatts elektriske motorer.

– Det er dermed den største rene el-fergen som finnes, forteller Joachim Skoogberg i Echandia Marine Sweden AB som står for ombyggingen av båten.

Hurtiglading er i dag normalt for biler, men ikke for ferger.

– Dette er den første fergen som kan lades med hurtiglader, sier Skoogberg.

Les også: Batterihybrid-ferge sparer nær 40 prosent drivstoff

Billig drift

Siden fergen blir en ren el-ferge vil den i prinsippet være både lydløs og uten utslipp.

– Båten kommer til å bli billigere og rene å kjøre. Vi regner med at operatørene kan spare mellom 20 og 30 prosent i løpende kostnader ved å gå fra diesel til el, forteller Skoogberg.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Båten skal drives av et for nikkelmetallhydrid-batteri (NiMH), noe som er årsaken til at hurtiglading er mulig.

– NiMH-batterier gir høy effekt umiddelbart, og kan derfor lades veldig raskt, sier Skoogberg.

Det vil installeres spesialutviklede hurtigladere på havnen som kun er beregnet på fergen.

Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Blir ikke stående

Båten kan lades med så mye som 600 kilowatt, og bruker ikke mer enn ti minutter på å lade før avgang.

– Etter ti minutters lading kan båten kjøre i en time før den igjen må lades i ti minutter, forklarer Skoogberg.

Dersom fergen skulle være så uheldig at den går tom for strøm, har den en dieselgenerator som kan føre den tilbake til ladestasjon.

– Det er dermed ingen mulighet for at den blir stående midt på vannet, sier Skoogberg.

Les også:

Nå skal også Superspeed-fergen over på strøm

Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler

Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.