Som produsenten sier det best: Eksotisk eleganse, henrykket av hastighet, livet føles eksepsjonelt i over 160 km/t. (Bilde: Seven Marine)
Ikke helt vanlig: 557 hester fra 6,2 liters kompressormatet V-8 i aluminium, et halvt tonn, teak i motordekslet, kontraroterende propeller. God sommer! (Bilde: Seven Marine)

SEVEN MARINE 557

Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Og veier nesten et halvt tonn.

På Telenor Arena er båtmessen Sjøen for alle i gang. Mange skal se hva som tilbys av båter og motorer før sommeren bryter løs.

Maskiner som henger på hekken kan beskues opptil 350 hester. Det går jo unna med en slik, men det er ikke nok for Seven Marine i Florida.

De har laget sin egen påhenger for folk som ikke er interessert i små dorgemotorer.

557, som motoren heter er også antallet hester den kan by på. Hvorfor nøye seg med skarve 350 når du kan pakke inn 207 fullblodshester til?

Se også: Her er årets snadder fra båtmessa

Muskler

Den amerikanske kjærligheten til V8-ere og lyden de produserer, er ikke over der borte. Seven Marine har ganske enkelt tatt en skikkelig smallblock GM-åtter og puttet den inn i en påhenger.

Når amerikanske åtterhoder uttaler seg om «small», kan vi opplyse om at dette er en 6,2 liters maskin, som ikke vil passe til den norske oversettelsen, liten.

Dette er altså en skikkelig basse av en motor som attpåtil tvangsfôres med kompressor og som kvitter seg med utpusten gjennom doble, moderat dempede, eksosanlegg i rustfritt stål. Slik blir det åtterlyd av. Dorger du med en slik rømmer nok makrellen over Skagerak.

Tomgangslyden fra den åttende himmel:

Respekt

Motoren gjør seg godt når den er kjørt opp også. Den kan fås med to kontraroterende stålpropeller som oser respekt på kikkerthold.

Respekt oser det også at motordekslene som kan leveres med teakpaneler, eller med karbonfiber for de som vil være mer moderne.

Les også: Dette har folk prøvd å få til i 150 år

Sparemotor

Seven Marine mener dette er rene miljømotoren. Den har høyere Hk/vekt-forhold enn den lille 350-hesteren fra Yamaha og den bruker mindre drivstoff når den dytter en dertil egnet båt av gårde.

Men med norske bensinpriser, blir det nok en fart på kredittkortet likevel. For ikke å snakke om når maskineriet skal anskaffes. Den koster visstnok 70.000 dollar der borte.

Hva en slik vil beløpe seg til i norsk økonomisk sone, når frakt, Hk-avgift, moms, fortjeneste og andre inflaterende poster kommer på vites ikke.

Les også: Visste du at bensinen er annerledes om vinteren enn om sommeren?

Røslige greier

En slik påhenger vil senke de fleste normale norske fritidsbåter. Den veier tre kilo under et halvt tonn og vil nok dra dem baklengs ned i dypet.

Men i videoene Seven Marine viser på nettet ser vi båter med tre slike fly av gårde. Det er ikke den vanlige norske skjærgårdjeepen.

Les også:

Offshoreskipenes far får hederspris

Vannbuss er kandidat til ny transportpris

Miljøbevegelse i Rolls-Royce