Oppfinner Gunnar Asplund har testet løsningen mer enn 40 ganger på en testbane ved Arlanda. (Bilde: Elways)

ELEKTRISKE VEIER

Her får elbilen strøm fra veien

Nesten som på barndommens bilbaner.

Husker du barndommens bilbaner, der de små racerbilene ble drevet av strøm hentet fra et spor i banen? Nå vil en svensk oppfinner drive verdens bilpark på samme måte. Også Volvo undersøker konseptet.

Konseptet går ut på at elbiler bruker batterier for kortere avstander og får strøm fra en skinne i veien for kjøring over lengre avstander.

I fire år har oppfinneren Gunnar Asplund jobbet med såkalte elveier gjennom selskapet Elways. Han ønsker å gjøre det mulig å kjøre elbil nonstop mellom Nordkapp og Malaga uten å stoppe for å lade bilen.

Les også: Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7

Testbane

I et år har de testet løsningen på en 200 meter lang bane ved Arlanda. Elways har fått støtte fra svenske Energimyndigheten og samarbeider blant annet med KTH og NCC.

– Vi har testet løsningen over 40 ganger, forteller Gunnar Asplund i Elways til Teknisk Ukeblad.

Strømskinnen er blant annet testet for hvordan den takler svenske vinterforhold med snø, slaps og is.

"Det gnisset litt da slepekontakten ble dratt i sporet. Farten kom opp i 50 kilometer i timen og ferden var raskt over ettersom testbanen bare er 200 meter", skrev svenske Nyteknik etter å ha testet løsningen.

Foreløpig har de testet systemet på vanlige biler som har vært utstyrt med en tilhenger med elmotor og strømavtaker. Neste steg er å bygge denne teknologien inn i en bil og få strømavtakeren under bilen.

Les også: Tesla kan bytte batteri på 90 sekunder

– Fire millioner per kilometer

Systemet krever omfattende installasjoner med en strømskinne i hvert kjørefelt. I tillegg må det strekkes både høyspent- og lavspentkabler langs veien.

Mange vil sikkert innvende at systemet må bli fryktelig dyrt å bygge ut?

– Det er ikke så ille. Vi har beregnet at det vil koste fire millioner svenske kroner per kilometer, sier Asplund.

Han hevder at det totalt vil koste 80 milliarder kroner å bygge ut systemet på riksveier og europaveier i Sverige.

– Til sammenlikning så importerer Sverige olje for 40 milliarder i året, sier Asplund.

Systemet har også blitt utsatt for omfattende testing under vinterforhold.
– Til sammenlikning så importerer Sverige olje for 40 milliarder i året, sier Asplund.Systemet har også blitt utsatt for omfattende testing under vinterforhold. Elways

Les også: Se bilen styre selv gjennom veiarbeidet

Flere patenter

Konseptet bygger på flere patenter. Blant annet har Elways patent på en løsning som skal koble bilen på strømskinnen. Under bilen er en svingbar arm som registrerer om det er en strømskinne under bilen. Dersom det er en strømskinne der, sørger systemet for at strømavtakeren i enden av armen styres ned i strømskinnen automatisk.

For at ikke mennesker eller dyr skal risikere å få elektriske støt når de krysser veien, er strømskinnen inndelt i korte kretser som kun blir spenningssatt når en bil passerer.

I tillegg er de elektriske lederne felt ned i veien.

Les også: Se hvordan bilen hopper unna fotgjengeren

Volvo tester også

Også Volvo er involvert i et forskningsprosjekt på elektriske veier. De undersøker først og fremst hvordan konseptet kan brukes til å drive godstransport.

I fjor bygde Volvo en 400 meter lang elektrifisert veistrekning ved bilfabrikantens testanlegg i Hällered utenfor Gøteborg.

Svenske veimyndigheter og Vattenfall er blant deltakerne i prosjektet.

Volvo prøvekjører strømskinner i veien ved testanlegget i Hällered.
Svenske veimyndigheter og Vattenfall er blant deltakerne i prosjektet.Volvo prøvekjører strømskinner i veien ved testanlegget i Hällered. Volvo

 

Mats Alaküla, som er vitenskapelig rådgiver i Volvo, tror konseptet kommer til å bli demonstrert på vanlige veier innen fem år. Innen 20 år tror han teknologien vil bli brukt kommersielt.

Les også: – Hybridbilen gir gass av seg selv

Karbonnøytral transport

Bakgrunnen for at det gjennomføres flere testprosjekter med såkalte elektriske veier i Sverige, er svenske myndigheters mål om at svensk transportsektor skal være karbonnøytral innen 2030.

– Tungtransport over lange avstander kan ikke drives med batterier, derfor må vi utvikle alternativer, sier Alaküla som også er professor ved Lunds Universitet.

Han legger til at teknologien også kan brukes av lette kjøretøy, men at Volvo nå først og fremst fokuserer på tungtransport.

Ny forretningsmodell

De største teknologiske utfordringene er først og fremst å utvikle en veiinstallasjon som tåler alle slags typer vær, fremfor alt frost. Deretter er det en utfordring å utvikle en strømavtaker for kjøretøyene.

– Denne må utformes som en slags industrirobot og dette må gjøres på en måte som tar liten plass, sier han.

Han mener imidlertid at de teknologiske utfordringene er små i forhold til de andre utfordringene ved løsningen.

– Dette er helt ny bruk av teknologi. Alt er nytt. Hele forretningsmodellen er ny og man må for eksempel bli enige om en standard for systemet, sier han.

Han legger til at Volvos testing er i startfasen, fordi de ønsker å bli kjent med teknikken. Foreløpig har de kun testet konduktiv overføring av strøm mellom strømskinnen og kjøretøyet, men med andre beslektede teknologier er det også mulig å overføre energien induktivt.

Les også:

Her kommer superladerne til Tesla

Elektrisk BMW blir prisgunstig

Volvo tør bare produsere 100 av denne elbilen