Systemet har oppdaget fotgjengeren og overvåker hva sjåføren gjør. Styrer vedkommende rett på fotgjengeren, adlyder systemet i det lengste, men hiver bilen unna like før det er for sent og svinger raskt tilbake til kjøreretningen. (Bilde: Odd R. Valmot)
Fotgjenger i sikte: De to kameraene montert på frontruten ser over 50 meter forover og måler avstander og vinkler svært nøyaktig (Bilde: Odd R. Valmot)

SIKKERHET I BIL

Se hvordan bilen hopper unna fotgjengeren

Video: Boschs nye sensorsystem skal gjøre det nærmest umulig å kjøre på myke trafikanter.

Annethvert år arrangerer Boschs bildivisjon en pressekonferanse for journalister fra hele verden for å forklare teknologi og demonstrere utstyr de utvikler.

Selskapet er verdens største underleverandør til bilindustrien og sensorer er et område som øker raskt. Vi fikk være med i en bil hvor de viste frem et system laget for å unngå å kjøre på fotgjengere.

Oppblåsbar

Fotgjengeren i dette tilfellet var oppblåsbar, men det brød ikke det kamerabaserte systemet i bilen seg om.

Det er selvfølgelig avansert programvare og rikelig med regnekraft som er den viktige biten i systemet, men det kikker ut gjennom et stereokamera som kan se tredimensjonalt og beregne avstander svært nøyaktig.

Kameraene er montert sammen i et system som bilprodusentene typisk vil montere bak ryggespeilet. De har ikke all verdens oppløsning, men 1,2 megapiksler er nok til oppgaven de gjør.

Hvert kamera ser 25 grader vertikalt og 45 grader horisontalt og kan måle avstander nøyaktig på mer enn 50 meter. De ser hele det optiske spekteret et menneske kan se.

Les også: Smart cruisekontroll sparer drivstoff

Stereokamera: Bosch har utviklet et nytte stereokamera som ser fremover og måler avstander svært nøyaktig. Det vil bli plassert bak ryggespeilet slik at det ikke er vi veien og vil gi nye elektroniske sikkerhetssystemer viktig informasjon
Stereokamera: Bosch har utviklet et nytt stereokamera som ser fremover og måler avstander svært nøyaktig. Det vil bli plassert bak ryggespeilet slik at det ikke er i veien og vil gi nye elektroniske sikkerhetssystemer viktig informasjon Odd R. Valmot

Testing, testing

Vi satte oss inn i bilen og fikk en gjennomgang fra ingeniøren fra Bosch. Han forklarte at han ville styre bilen mot forgjengeren og late som han ikke så vedkommende.

Det ville systemet oppfatte og gjøre en unnamanøver og oppbremsing før fotgjengeren ble truffet. Og så dro vi av sted i god fart mot plastfotgjengeren.

I et øyeblikk trodde vi at systemet ikke virket, men det gjorde det. Voldsomt. I siste liten vrengte bilen unna og bremset ned med en svært brutal bevegelse.

Veldig uventet, men fotgjengeren overlevde på en imponerende måte. Det finnes allerede systemer på markedet som bremser opp, men ikke som griper inn i styringen.

Bosch regner med at systemet vil komme på markedet i biler om rundt tre år.

Les også:

– Ingen skal dø eller skades i en Volvo 2020-modell

4G skal gjøre bilen til en trådløs kraftpakke

Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7