(Bilde: Stein Jarle Olsen)

4G I BILEN

4G skal gjøre bilen til en trådløs kraftpakke

4G-tilkobling og Nvidias nye Tegra 3-prosessor skal gjøre bilen teknologisk råsterk, mener Audi.

  • Motor

LAS VEGAS: Forbrukerelektronikkmessen CES er etter hvert blitt et populært lanseringssted også for enkelte bilprodusenter, og i år som i fjor valgte Audi å presentere sine vyer for fremtidens bilkjøring her.

Sømløs integrasjon

Kort fortalt ser de for seg bilen som akkurat like tilkoblet som vi er vant til på hjemmeplan, gjennom et mangefasettert system kalt Audi Connect.

– Hele grunnen til at vi gjør dette, er å minimalisere distraksjonen for bilføreren. Mobiltelefoner og andre mobile enheter er en sentral del av livet til svært mange mennesker, og det er vanskelig å se for seg at vi skal legge dette helt vekk når vi setter oss i bilen. Vi prøver å skape en sømløs integrasjon mellom disse enhetene og det å føre bilen, sa Audis Amerika-sjef Johan der Nysschen.

JohanderNysschen 1201112214.jpg

LTE og Tegra

Audi har som mål å være den første bilprodusenten med LTE/4G direkte i bilen, og har også inngått partnerskap med Nvidia, som fremover vil levere sin nye Tegra 3-prosessor til Audis biler.

Det skal gi både prosesseringskraft og båndbredde nok til en rekke avanserte tjenester, for eksempel navigasjonsgrensesnitt oppå Googles Street View, stemmebasert navigasjonssøk gjennom Google Voice og digitale bilder i frontruta som kan vises enten til sjåføren, passasjeren i frontsetet eller til begge to.

Les også: Laser i hekken på elektrisk A2

Bilruter

Med LTE på plass ser Audi også for seg at bilen kan fungere som en trådløs ruter i seg selv, og at passasjerene derfor kan koble seg direkte til bilens eget høyhastighetsnettverk.

Audi mener også at det kan bli aktuelt med egne applikasjoner til bilen, men mener det er et stykke frem på grunn av fragmentasjonen i appmarkedet i dag. De tror mer utstrakt bruk av HTML5 vil utgjøre en stor forskjell, og sier det er veien de ønsker å gå.

Selskapet sier de skal være helt klare når LTE-dekningen blir så god at det er "fornuftig" å satse på det i bil.

Les også: Smått er godt for nye tyske elbiler

Sjåførassistanse

Videre har Audi planer for en rekke "smarte" funksjoner til å assistere sjåføren, hvorav de fleste er tilgjengelige i dag og noen vil bli tilgjengelige i fremtiden.

Stikkordene var automatisk adaptiv cruisekontroll, sensorer som følger med hvor du befinner deg på veien og sier fra når du kommer for langt ut, adaptive lys, ulike former for parkeringsassistenter, "active lane assist" og mørkesynsassistent.

Pilotkjøring

Visjonen er, ifølge Audi, at sjåføren i "rutinesituasjoner" skal kunne gjøre noe helt annet mens bilen tar hånd om kjøringen, for eksempel i en saktegående kø.

– Når enn jeg ikke ønsker å kjøre, tillater jeg meg selv å bli kjørt. Når jeg vil ha det gøy, tar jeg over selv igjen. Bilen skjønner uansett når køen løser seg opp, og overlater kontrollen til sjåføren igjen. Vi kaller det ikke automatisert kjøring, men pilotdrevet. Det er en form for progressiv luksus, sa Audis teknologisjef for elektronikk, Ricky Hudi.

Bilen: Hackernes nye domene?