BOSCH CONSTRUCTION ZONE ASSIST

Se bilen styre selv gjennom veiarbeidet

Video: Denne bilen kan styre selv gjennom et trang veiarbeidssone og den viker unna hindringer.

Elektronikk skal gjøre bilene tryggere og hjelpe førerne der det er vanskelige kjøreforhold. Elektronisk stabilisering - ESP - er kanskje det beste eksemplet på det og som allerede sitter i de fleste nye biler.

Trafikksinke

Men det kommer mer. Mye mer. Bosch viser et nytt system for sikker kjøring på veier der det er trangt på grunn av konstruksjonsarbeider, Construction Zone Assist.

Ikke et ukjent fenomen rundt om i verden og noe som kommer til å forekomme ofte i Norge skal vi tro partiene som sloss om å bevilge penger til veiformål.

Problemet er at mange bilførere ikke er trygge under slike forhold og kjører ekstremt sakte. Det sinker trafikken mer enn nødvendig.

Video: Se hvordan bilen hopper unna fotgjengeren

Når veien smalner, for eksempel på grunn av veiarbeid, tar sensorene i bilen over og lar deg holde farten gjennom innsnevringen.

Sensorer til unnsetning

I en bil som er utstyrt med moderne sensorer kan slike skrekkscenarier elimineres og bilen kan selv ta seg av posisjoneringen. Vi fikk en demonstrasjon og fikk prøve systemet på Boschs testbane i Boxberg i Tyskland.

Systemet trenger en optisk stereosensor, i form av to kameraer plassert 12 cm fra hverandre. Den kan se over 50 meter forover og beregne avstander svært nøyaktig, forteller Boschs Thomas Glaser i videovinduet over.

I tillegg bruker systemet ultralydsensorer på hver side av bilen som kontinuerlig måler avstanden til hver side. På den måten kan systemet posisjonere bilen så den kan kjøre fort gjennom det trange området.

Den styrer selv, men ikke mer enn at føreren kan overta rattet og styre bilen inn i hindringene. Føreren kan overstyre automatikken,krever lovverket, selv om det er idiotisk.

Les også: Smart cruisekontroll sparer drivstoff

Full kontroll

Vi fikk prøvekjøre en bil utstyrt med systemet. Selv om vi kjørte raskt gjennom et veldig trangt område med plastbukker på hver side kunne vi overlate rattet til automatikken.

Det vi kontrollerte selv var hastigheten. Når vi prøvde å styre merket vi at rattet ytet motstand og ville styre selv.

Så skulle vi krasje i hindringene måtte vi bruke makt. Vi prøve også å kjøre inn mot sperringene i en skrå vinkel og igjen tok systemet over og styrte bilen langs i stedet for inn i plastbukkene.

Les også:

– Ingen skal dø eller skades i en Volvo 2020-modell

4G skal gjøre bilen til en trådløs kraftpakke

Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7