FORSVAR

F-16 har igjen ni måneder i Norge: Nå skal de første flyene klargjøres for salg

I første omgang er det to fly som skal klargjøres for salg – kan bli fem i løpet av året.

F-16 fra 331 skvadron tar av fra Bodø 8. mars 2021.
F-16 fra 331 skvadron tar av fra Bodø 8. mars 2021. Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
24. mars 2021 - 19:00

41 år etter at innfasinga startet, nærmer det seg slutten for F-16 i Norge. Ved kommende årsskifte skal alle oppgavene overtas av F-35A.

Flere av de brukte jagerflyene kan fortsatt ha nytte for andre, og det siste halvannet året har Forsvarsmateriell (FMA) jobbet med å selge flest mulig av dem på gunstigst mulig måte.

Som et ledd i dette har FMA nå inngått en avtale med Kongsberg Aviation Maintenance Services (Kams) om å vedlikeholde og klargjøre for salg av F-16-fly som er tatt ut tjeneste i Luftforsvaret.

I første omgang gjelder kontrakten to fly, med en opsjon på å sette i stand ytterligere tre fly. Arbeidet skal gjøres på Kjeller, og samtlige fem fly kan være klare i løpet av året.

Kostnadene for denne jobben regner FMA med å få dekket gjennom økt salgspris for flyene.

Major Bjørn Tommy Eigeland foran en F135-motor i vedlikeholdsbygget på Ørland.
Les også

Et «monster» av en motor: Nå er de klare for å skru på F135 på Rygge

Attraktivt tilbud

– Vi jobber for å oppnå en best mulig salgsgevinst ved avhendingen av F-16. Det er flere nasjoner som skal selge sine F-16-fly i tiden fremover. Ut fra våre markedsundersøkelser er det ønskelig å kunne utforme et attraktivt tilbud når det gjelder både kvalitet og gjenstående flytimer for flyene. Denne avtalen med Kams gir oss en slik mulighet, sier teknisk direktør Jonny M. Otterlei i FMA i ei melding formidlet av Kongsberg-gruppen.

F-16A Bl10 298 med Tor med hammeren på halen er et av flyene som nå klargjøres for salg. <i>Foto:  Forsvarsmateriell</i>
F-16A Bl10 298 med Tor med hammeren på halen er et av flyene som nå klargjøres for salg. Foto:  Forsvarsmateriell

Kams har aner tilbake til Luftforsvarets hovedverksted Kjeller, via AIM Norway, og har derfor erfaring med vedlikehold, reparasjon og oppgradering av den norske F-16-flåten siden det første flyet ankom landet i januar 1980. Oppdraget nå er å skru flyene opp til operasjonell status og deretter vedlikeholde dem slik at de er klare til ny innsats.

Kams påpeker at en betydelig andel av hele F-16-flåten potensielt er aktuell for istandsettelse og klargjøring, noe som i så fall kan gi betydelig virksomhet for dem på Kjeller. I tillegg er det dessuten mulig å inngå nye vedlikeholdsoppdrag for de samme flyene med de kommende eierne.

– Dette er en svært strategisk viktig avtale som vil sikre viktige flytekniske arbeidsplasser i årene fremover og representerer samtidig en utvikling av det strategiske samarbeidet som er etablert med Forsvaret innen vedlikehold av luftmateriell. Dette vil kunne skape vekst og enda flere arbeidsplasser i tiden fremover, uttaler Kams-direktør Atle Wøllo.

Tror på snarlig salg

Teknisk Ukeblad har spurt FMA om status for F-16-avhendingsprosjektet, og fått til svar at det er samme status som tidligere kommunisert rundt kjøpere.

– Det vil si at vi fortsatt kartlegger mulige kjøpere og dessverre ikke kan gå mer i detalj på nåværende tidspunkt, skriver seniorrådgiver Hilde Tank-Nielsen i en epost.

I fjor høst opplyste forsvarsminister Frank Bakke-Jensen i Stortinget at de har flere potensielle kunder som ønsker å overta de norske jagerflyene, og at Forsvarsmateriell vurderte det som sannsynlig at en kontrakt kan være inngått i løpet av første halvår 2021.

F-16A Bl10 297 er det andre flyet som nå er inne på Kjeller. Det fikk haledekoren sin i forbindelse med 30-årsjubileet på Rygge i januar 2010, da dette bildet ble tatt. <i>Foto:  Per Erlien Dalløkken</i>
F-16A Bl10 297 er det andre flyet som nå er inne på Kjeller. Det fikk haledekoren sin i forbindelse med 30-årsjubileet på Rygge i januar 2010, da dette bildet ble tatt. Foto:  Per Erlien Dalløkken

Samtidig er et slikt salg avhengig av godkjenning fra amerikanske myndigheter ettersom det foreligger avtalefestede begrensninger i Norges rett til å videreselge forsvarsmateriell som er produsert i USA.

Strategien som er blitt kommunisert er å forsøke å selge F-16-flyene samlet til én nasjon, inkludert reservedelspakker. FMA har vært i dialog med potensielle kunder og håper å kunne tilby maskiner som har igjen minst 1.200 timer levetid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Av de 72 Fighting Falcon-flyene som ble kjøpt inn, gjenstår 57 der et flertall av dem allerede er satt på bakken og befinner seg i varierende teknisk tilstand.

Flere faser ut F-16

De operative flyene i 331 skvadron i Bodø er Block 15-fly, som ble produsert på Fokker-fabrikken i Nederland i 1982-1984, og som siden har fått skiftet vinger samt vært gjenstand for kontinuerlige oppgraderinger.

Det er sagt at samtlige fly skal forsøkes å selges, så sant Norge går i pluss dersom de må repareres eller kompletteres i forkant. I tillegg er målet å selge både utrangerte motorer samt øvrige reservedeler.

Norge konkurrerer med flere andre land som er i ferd med å fase ut sine F-16, eksempelvis Danmark, og forsåvidt også med Lockheed Martin som er aktive med å selge nybygde Block 70.

Les også

Klar for brannsesongen: Etter over et døgns flytid er Luftforsvarets gamle Hercules i Australia

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.