Høyspentkabler er lagt i bakken til Oslo Havn, som fikk penger i forrige runde til Utstikker 2 på Vippetangen.
Høyspentkabler er lagt i bakken til Oslo Havn, som fikk penger i forrige runde til Utstikker 2 på Vippetangen. (Bilde: Tore Stensvold)

Landstrøm

Disse 20 havnene får landstrøm-støtte fra Enova

Gir 118 millioner kroner til utbygging.

Totalt vil Enova i løpet av to år ha støttet landstrømutbygging i 50 havner med 300 millioner kroner.

I denne tildelingsrunden får flere byer med Hurtigrute-anløp støtte, deriblant Ålesund, Trondheim, Harstad og Tromsø.

Det er Hurtigruten fornøyd med.

- Vi i Hurtigruten mener at bransjen skal gå foran, og vi skal gjøre vårt i arbeidet med å redusere klimagassutslipp og luftforurensning. Fire av våre skip er allerede klargjort for landstrøm. Resten av arbeidet blir gjort løpende i planlagte dokkinger fremover. Målet må være at landstrøm er like naturlig som fendere i norske havner, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege.

Største enkelutbetaling er til Båtsfjord, som får 25 millioner kroner. Det er en av landets største fiskerihavner. Med planlagt landstrømanlegg, kan 44 fartøy forsynes med strøm.

Bedre luft og klima

– Prosjektet vil bety mye for både nærmiljøet og klimaet, og bidrar til nettopp den livskraftige forandringen vi er ute etter, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Landstrøm sørger for at skip kan stanse hjelpemotorene når de ligger til kai. Dermed vil ikke skipene slippe ut verken helseskadelige stoffer som NOx, svovel, sot og partikler eller klimagassen CO2.

Sjøfartsbidrag

Ifølge Enova-sjefen vil landstrøm bidra til relativt store utslippsreduksjoner fra norsk sjøfart.

– Hele syv prosent av klimagassutslippene fra sjøfarten skjer mens skipene ligger i ro ved kai. Landstrøm kan kutte store utslipp. Det bygger dessuten opp under batterirevolusjonen til sjøs, hvor anlegg på land med tiden også vil lade skipene, sier Nakstad  i en pressemelding.

En rapport fra Siemens, Bellona, Nelfo og Elektroforeningen viser at landstrøm i de 28 største havnene vil kunne spare Norge for utslipp av 356.000 tonn CO2 i året. 

Med Enovas støtte til havner, legges debatten om «høna-og-egget» død.

Nå er det opp til rederiene å klargjøre sine skip og fartøy for landstrøm. Skipseierne kan også søke om støtte til ombygging via både NOx-fond, Enova og andre offentlige støtteordninger.

Regneark

DNV GL har i et prosjektsamarbeid med ABB, Cavotec og Oslo Havn laget et verktøy som kan beregne hvor mye det koster å bygge om skip samt nedbetalingstid for investeringen på grunnlag av sparte drivstoffkostnader og avgifter.

Selv om landstrøm er gjøres tilgjengelig, er det fortsatt rederier som vil vegre seg. Ikke minst de som sitter med gammel tonnasje de ikke vil investere mer i.

Rederier på gjerdet

I Oslo skal landstrøm være klar på Utstikker 2 på Vippetangen i 2018. Med 9 millioner i Enova-støtte, skal havna sette i gang utbygging innen 1. juli neste år.

Men de to rederiene, Stena og DFDS, sier klart fra at de ikke vil bygge om de tre eldre fergene som går der.

Oslo havn har ikke tvangsmidler. Med andre ord kan det bli en dyr plugg uten brukere. Det kan også bli tilfelle i andre havner.

 

Konkurranse

Enova tildeler støtte ut fra havnene beregninger av sparepotensial, det vil si reduserte utslipp og antall brukere.

Det skal sørge for at midlene går til de prosjektene som vil ha størst effekt på totale utslipp.

Enova planlegger en ny konkurranse med søknadsfrist 20. september og tildeling før nyttår.

 Her er tildelingene i denne runden: 

 

Støttemottaker

Sted

Støtte fra Enova

Bergen og Omegn Havnevesen

Festningskaien, Bergen

5 600 000 kr

Bergen og Omegn Havnevesen

Dokken, Bergen

5 500 000 kr

Bergen og Omegn Havnevesen

Nykirkekaien, Bergen

5 000 000 kr

Bodø Notbøteri Eiendom AS

Bodø

560 352 kr

Båtsfjord Havn KF

Båtsfjord

25 455 155 kr

Halsnøy Dokk AS

Høylandsbygda

5 769 831 kr

Harstad Havn KF

Langneset og Stangnes, Harstad

5 515 120 kr

Kristiansund og Nordmøre Havn IKS

Storkaia, Kristiansund

6 712 000 kr

Norcem AS

Brevik

5 070 586 kr

Norcem AS

Slemmestad

4 791 000 kr

Omya Hustadmarmor AS

Elnesvågen, Fræna

3 000 000 kr

Rana Industriterminal AS

Mo i Rana

2 972 300 kr

Stavangerregionen Havn IKS

Stavanger sentrum

6 994 000 kr

Stavangerregionen Havn IKS

Risavika

6 411 000 kr

Tromsø Havn KF

Kai 7 (hurtigrutekaia) og 8, Tromsø

7 261 668 kr

Trondheim Havn IKS

Hurtigrutekaiene, Trondheim

5 865 300 kr

Wergeland Base AS

Gulen industrihamn

4 332 600 kr

Westcon Yards AS

Florø

3 004 426 kr

Ålesundregionens Havnevesen

Storneset pirkai, Ålesund

5 954 400 kr

Ålesundregionens Havnevesen

Skansekaia (hurtigrutekaia), Ålesund

2 602 800 kr

Sum

 

118 372 538 kr

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)