Recharge

Dette verktøyet forteller hvilke skip, havner og kaier som forurenser mest – og hvilke som vil ha best nytte av landstrøm

Kostnader for infrastruktur og ombygging beregnes både for havner og rederier.

En vanlig situasjon i Bergen: Mange offshoreskip til kai. Alle bruker dieseldrevne generatorer til strømproduksjon. De bidrar til 35 % av de helseskadelige NOx-utslippene fra havna. Ett landstrømpunkt for ett skip er nå satt opp til venstre på Skoltekaien.
En vanlig situasjon i Bergen: Mange offshoreskip til kai. Alle bruker dieseldrevne generatorer til strømproduksjon. De bidrar til 35 % av de helseskadelige NOx-utslippene fra havna. Ett landstrømpunkt for ett skip er nå satt opp til venstre på Skoltekaien. (Bilde: Bergen og omland havnevesen)

Kostnader for infrastruktur og ombygging beregnes både for havner og rederier.

Med hjelp av historiske AIS-data og kobling til teknisk informasjon om hvert enkelt skip, er det mulig å finne både hvilke havner, hvilke kaier og hvilke skip som forbrenner mest drivstoff og slipper ut mest CO2, NOx, svovel og partikler.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå