Boreal og Wärtsilä letter på designsløret for det som kan bli verdens første hydrogenferge.
Boreal og Wärtsilä letter på designsløret for det som kan bli verdens første hydrogenferge. (Illustrasjon: Wärtsilä)

Boreal og Wärtsilä bygger hydrogenferge for Vegvesenet

Boreal og Wärtsilä samarbeider - vil designe og utvikle verdens første hydrogenferge

Boreal har valgt partner for design og utvikling av hydrogenferge for Statens vegvesen.

Rederiet har allerede reservert «Hydrogen» som skipsnavn. Boreal Sjø konkurrer med Norled og Fjord1 om utviklingskontrakten med Statens vegvesen.

De tre rederiene har frist med innlevering av tilbud i august 2018. Målet er at verdens første H2-drevne ferge skal være i drift i 2021 på sambandet Hjelmeland-Skipavik-Nesvik.

To vil være først

Parallelt med Vegvesenets konkurranse, er Fiskerstrand med partnere i gang med å utvikle H2-drevet ferge i et Pilot-E-prosjekt. Både Fiskerstrand og Vegvesenet sier at de vil være først ute. 

Boreal har vært gjennom prekvalifisering for konkurransen, og er nå sammen med Wärtsilä i dialogfasen med Statens vegvesen. Partene er i sluttfasen med det endelige konseptet. Daglig leder Ove Wilhelmsen i Wärtsilä Ship Design sier at utfordringene er å håndtere gassen på en trygg måte.

Gasskompetanse

– Vi vet at gass lekker og hydrogen er ekstremt lett. Vår erfaring med design av skip med LNG til framdrift av skip er nyttig. Vi har også erfaring med prosessen for å få godkjenning fra myndighetene, sier Wilhelmsen til TU.

Han mener at Wärtsiläs samlede tunge kompetanse innen hele feltet fra prosess, logistikk og til framdrift på skip, har stor overføringsverdi. Wärtsiläs gassekspertise i Asker bygger opp kompetansen på hydrogen.

– Vi har også et stort nettverk av eksterne kompetansemiljøer og leverandører vi kan dra nytte av, sier Wilhelmsen.

Logistikk

Sammen med Boreal jobbes det med å legge opp hele verdikjeden fra H2-produksjon, transport, lagring, bunkring og håndtering om bord.

De to andre leverandørene er i gang med de samme øvelsene.

Boreal Sjø har ansatt Ivan Fossen som prosjektleder. Ifølge Wärtsilä var han en av nøkkelpersonene under utvikling av verdens første batteridrevne bil- og passasjerferge «Ampere». Også den er et resultat av utviklingskontrakt med Statens vegvesen.

Konsernsjef Kjetil Førsvoll i Boreal mener at hydrogenferger vil være en viktig løsning på veien mot lav- og nullutslippsteknologi innen transport i framtida.

– Boreal ønsker å være med på å videreutvikle denne type løsninger, sier han i  en pressemelding.

Ove Wilhelmsen er enig.

– Vi har stor tro på hydrogen for skip og bygger opp kompetansen, sier han til TU.

Kommentarer (12)

Kommentarer (12)