FORSVAR

AW101-helikoptrene kan bli tatt i bruk i Norge 20 måneder forsinket

Sea King-erstatteren ligger an til å bli faset inn fra desember.

AW101 (nærmest) og Sea King på utstilling på Sola sommeren 2017.
AW101 (nærmest) og Sea King på utstilling på Sola sommeren 2017. Bilde: Per Erlien Dalløkken
9. apr. 2019 - 10:47

Det er utvilsomt at Norge får et beredskapsmessig løft når 330-skvadronen kan ta i bruk sine nye AW101-redningshelikoptre.

Større rekkevidde og hastighet, bedre evne til å fly i dårlig vær og sensorer i ypperste klasse, er noen stikkord.

Men å erstatte de meget velbrukte Sea King-helikoptrene har vært en mildt sagt tidkrevende prosess. Slik det ligger an nå, er forsinkelsen 20 måneder i forhold til planene som forelå da kontrakten ble inngått.

Håper på desember

Ifølge kontrakten om 16 nye helikoptre, som Leonardo Helicopters (daværende AgustaWestland) vant før jul i 2013, skulle de første AW101-maskinene blitt levert til Norge i slutten av mars 2017 og blitt faset inn fra april 2018. Nå skal planen i stedet være å ta de nye redningshelikoptrene i bruk operativt i desember i år.

– Vi håper denne planen holder. Det var en tanke om at AW101 skulle bli operativt fra sommeren av. Men det som for øyeblikket er formidlet til oss, er desember i år, sier fungerende avdelingsdirektør og sjef for Hovedredningssentralen i Sør-Norge, Ståle Jamtli, til Aldrimer.no.

Justis- og beredskapsdepartementet vil ikke bekrefte dette, og skriver til nettavisa at det fortsatt pågår vurderinger i deres departement og Forsvarsdepartementet om når helikoptrene skal settes i drift.

Ansvaret for redningstjenesten og anskaffelsen av nytt materiell ligger hos Justisdepartementet, mens det er Forsvarsdepartementet som er såkalte systemeiere og operatører.

Prosjektet strekker seg helt tilbake til 1997, da Fostervoll-utvalget kom med sine anbefalinger. I 2002 vedtok Stortinget å fase ut de gamle redningshelikoptrene og kjøpe nye innen 2008. 

<strong>Sea King øver sammen med fregatten KNM «Otto Sverdrup».</strong> <i><strong>Foto:  Lars Røraas /Forsvaret</strong></i>
Sea King øver sammen med fregatten KNM «Otto Sverdrup». Foto:  Lars Røraas /Forsvaret

I dag er åtte av 330-skvadronens tolv Westland Sea King MK43B-helikoptre 47 år gamle og for lengst modne for pensjon. Den opprinnelige bolken på ti Sea King-helikoptre ble anskaffet i 1972. To skrog har gått tapt. Disse ble erstattet i 1978 og 1992, mens de to siste ble kjøpt inn i 1996.

Testfase startet med ulykke

Jomfruferden for det første norske AW101-helikopteret fant sted 21. mars i 2016. Test- og sertifiseringsarbeidet trakk ut i tid, visstnok i stor grad knyttet til en del utfordringer med radarinstallasjonen og som bidro til at leveransen startet sju måneder senere enn planlagt i  november 2017.

Operativ test og evaluering (OT&E) er en prosess som i utgangspunktet var berammet å ta ett år, men prosjektet kom skjevt ut. Bare ei uke og fire treningsoppdrag etter at det første helikopteret ble fløyet fra fabrikken til 330-skvadronens hovedbase, veltet helikopteret under bakkekjøring på Sola 24. november i 2017.

AW101 inne i den ene av tre helidokker på 330-skvadronens hovedbase på Sola. <i>Bilde:  Eirik Helland Urke</i>
AW101 inne i den ene av tre helidokker på 330-skvadronens hovedbase på Sola. Bilde:  Eirik Helland Urke

Den svært grundige undersøkelsen gjennomført av Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) konkluderte med at det ikke var noe teknisk galt med helikopteret. I stedet var det en rekke menneskelige og organisatoriske faktorer som medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert og korrigert.

Deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i opplæringen og en upresis sjekkliste, skrev SHF.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Norsk standard

Det var altså neppe noen iboende feil i ulykkeshelikopteret som det i fjor høst ble besluttet at skal repareres og settes tilbake i drift.

Vis mer

Leonardo er åpenbart meget fornøyd med hvordan utviklingen av den norske AW101-612-versjonen har gått, og brukte en slik maskin lakkert i den norske redningstjenestens farger som blikkfang på Farnborough-utstillinga i England i fjor sommer. Dette er hva produsenten selv hevder er «verdens beste redningshelikopter - med god margin».

Leonardos plan er å bruke versjonen som er utviklet for Norge som grunnlag for kommende redningshelikoptre og midtlivsoppdateringer som eksisterende kunder står overfor. Canada er blant brukerlandene som nå vurderer å oppgradere sine AW101-helikoptre til «norsk standard». Det samme vurderer Portugal. Kanadierne har uttalt at de særlig lar seg friste av den nye Osprey-radaren, modernisert cockpit og forbedret redningsheis.

Den norske versjonen baserer seg på den italienske csar-versjonen («combat sar») AW101-611 Caesar. De italienske maskinene mangler imidlertid to sentrale komponenter som er helt nye i de norske versjonene: Aesa-radar og digital autopilot (DAFC).

I tillegg til nytt autopilotsystem er det et nytt lufthinder-varslingssystem. De norske helikoptrene er utstyrt med tre lidarsensorer i hovedrotorhodet («Obstacle Proximity LiDAR System», OPLS) og en lasersensor i snuta («Laser Obstacle Avoidance and Monitoring», LOAM).

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.