Rotorblader: S-92 har fire ekstra store rotorblader. Dette skaper mer støy enn fem mindreblader.

SIKORSKY S-92

– Valgte fire rotorblader for å spare vekt og kostnader

S-92 skal være en sikker arbeidsplass, hevder Sikorsky.

STAVANGER: Aircontactgruppen AS, som er Sikorskys agent i Norge, sier at helikopterprodusenten hele tiden jobber med å redusere støynivået i cockpiten på S-92.

– Piloter på Sikorskys S-92 har rapportert om hørselsskader ved lange flyvninger. Vi har allerede iverksatt tiltak, og vi jobber med å bli enda bedre. S-92 skal være en sikker arbeidsplass, sier Ivar Eie, direktør for forretningsutvikling i Aircontactgruppen AS.

Han er for øvrig tidligere Area Manager for Norsk Helikopter, som nå er Bristow Norway.

Les mer:

Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter

– Bransjen har visst om hørselsskadene  

Store rotorblader

Flere helikopterpiloter Teknisk Ukeblad har snakket med sier at Sikorsky S-92 har høyt støynivå på grunn av at det har svært store rotorblader.

Ifølge tidligere pilot i CHC Helikopterservice, Amund-Ragnar Bjerkeseth, vil tuppen på lange rotorbladene ha en hastighet nesten opp mot lydmuren.

Men Sikorskys agent i Norge sier de ikke har noen beregninger som viser at flere, kortere rotorblader vil redusere innvendig støy.

Avviser påstanden

Verneombud i Bristow Norway, Dan Rickard Sandqvist, mener påstanden er direkte feil.

– Dette kan jeg ikke ta alvorlig. Selvfølgelig finnes det haugevis med beregninger hos Sikorsky som viser fordeler med fem og syv rotorblader i stedet for fire blader. Sikorsky har produsert tusenvis av helikoptre med fem og syv rotorblader. Sea King-helikopteret som har vært brukt i Norge i 50 år har for eksempel fem blader.

I helikoptermiljøet er det kjent som en svak side ved S-92A at den er blant helikoptrene som gir mest «downwash» og at den støyer en del mer enn enkelte andre helikoptertyper.

Downwash beskriver den kraftige luftstrømmen/turbulensen ned mot bakken som rotorene på et helikopter skaper når det står i ro.

Les også:

NH90-konkurrent med rekordrask helikopterleveranse

Får Norges første treningssenter for helikopter  

Sparer kostnader

I forbindelse med en demonstrasjon av S-92 som en kandidat til nye redningshelikoptre i Norge for noen uker sider stilte Teknisk Ukeblad spørsmål til Sikorsky om hvorfor de har valgt å beholde fire blader på hovedrotoren.

Konkurrenten Eurocopter gikk opp til fem blader i den nyeste versjonen av Super Puma, EC225.

En av de andre konkurrentene til å overta som nytt redningshelikopter i Norge, AgustaWestland AW101, benytter hovedrotor med fem blader. NHIndustries NH90 har imidlertid fire blader.

Les også:

Mens Norge venter på uferdig NH90, får Nederland operativt helikopter

Sikorsky håper på norsk kontrakt

Leverandørene gleder seg til helikopterkamp  

Ønsket av offshoreindustrien

Ifølge Stephen Sammataro, som er senioringeniør i Sikorskys S-92-program, befinner S-92 seg akkurat ved terskelen for om det er mest hensiktsmessig med fire eller fem rotorblader.

– Sikorsky valgte fire blader etter å ha forhørt seg hos brukere i offshoreindustrien. Bakgrunnen er å spare vekt og kostnader. Da snakker vi om å redusere levetidskostnadene, altså både operasjonelle kostnader og vedlikeholdskostnader.

Ett rotorblad ekstra, som langt fra er noen rimelig komponent, betyr 20 prosent mer å vedlikeholde og anskaffe.

Innenfor regelverket

Sikorskys norske agent, Ivar Eie, sier at Sikorsky hele tiden jobber for å redusere støy i helikopteret. Og han understreker at ved bruk av headsettene som blir levert som standardutstyr til maskinen, er støynivået i henhold til den såkalte støyforskriften i Norge.

– Men ifølge Flymedisinsk Institutts målinger er er støynivået tett opp under og over øvre tiltaksverdi på 85 dBA selv om flygerne bruker hørselvern og det er gjennomført støyreduserende tiltak. Har Sikorsky nye målinger som viser andre resultater?

– Støynivået er innenfor myndighetenes anbefaling, sier Eie.

Les også: Løs mutter førte til motorstans

Balanserer hensyn

– Ifølge den samme rapporten fra 2008 ville ”sannsynligvis vekt og kostnad på helikopteret gå opp hvis en satset på ulike tiltak. Det er derfor nærliggende å tro at dette er årsaken til at nedprioriteringen i forhold til andre krav”. Er ikke dette riktig?

– Sikorsky arbeider kontinuerlig med å optimalisere helikoptret. I dette arbeidet søkes det da å balansere mellom ulike behov og ønsker rundt vekt og kapasitet. For eksempel er det i de seneste årene blitt prioritert sikkerhetsinstallasjoner, sier han.

Les også:

Hun reddet fire liv da propellen falt av

Se Natos Awacs-fly på tokt

Dette ubemannede flyet har større vingespenn enn en 737

Russisk helikopter satte høyderekord