Yrkesskadet: Helikopter­pilot Amund-Ragnar Bjerkeseth er svært kritisk til bransjen og myndighetenes håndtering av støy­skader hos piloter. (Bilde: Privat)

SIKORSKY S-92

– Bransjen har visst om hørselsskadene

Helt siden 1985, mener tidligere helikopterpilot.

Tinnitus

  • Tinnitus eller øresus er en lyd som bare kan høres av den som har lidelsen. Lydens styrke og frekvens varierer fra person til person, men de fleste som rammes­ plages av en høyfrekvent lyd.
  • Man vet ikke sikkert hvordan dette oppstår, men antar det skyldes påvirkning mot det indre øret og at de indre hårcellene i øret kommer i en krampetilstand.
  • Årsakene kan være: aldersbetinget hørselssvekkelse, larmskade og infeksjon.
  • Vanlige følgeplager kan være: søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, nedsatt hukommelse, forskjellige grader av nedstemthet, uro, angst og irritabilitet, samt stressymptomer som hodepine, muskelspenninger og muskelsmerter.

Støygrenser

  • Maks tillatt støygrense i arbeidsmiljøet er satt til 85 desibel. I et helikopter ligger støynivået alltid over maksgrensa.
  • Og selv med hørselvern ligger gjennomsnittsnivået i nærheten av maksgrensen. I tillegg er det er i betydelig støy fra kommunikasjonsutstyret som gir høye larmtopper.
  • Man antar også at pilotene blir utsatt for kraftig lavfrekvent støy.

Sommeren 1998 fikk Amund-Ragnar Bjerkeseth (66) en kraftig pipende lyd i øret etter de to daglige turer til Valhall-­feltet. Disse turene kunne ta opptil to timer hver vei. Han nektet å fly mer enn én daglig tur til Nordsjøen, men hørselsproblemene ble stadig verre.

I 2001 vedtok Luftfartstilsynet at han ikke skulle få fornyet sitt helsesertifikat. Siden har han kjempet en innbitt kamp mot forsikringsselskapet If, Luftfartstilsynet og helikopterbransjen.

– Allerede i 1985 nektet pilotene på et helikopter kalt Boeing CH-47 Chinook å fly mer enn én tur til Ekofisk om dagen. De sa de ble rare i hodet etter to turer. Eksperter fra Finland ble hentet inn og de gjorde noen forsøk på å redusere støyproblemene. Men de andre pilotene i Helikopter Service visste ingenting. Jeg fikk først se denne rapporten under min egen rettssak, sier Bjerkeseth.

Les også: Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter

S-92 bråker mer

Han er ikke overrasket over at det nå er mange piloter hos konkurrenten Bristow som har fått hørselsproblemer.

– Nå er det Bristows piloter som flyr de lange turene til Ekofisk og Valhall. Og de flyr et helikopter som bråker enda mer enn Super Pumaen vi brukte, sier Bjerkeseth.

Han forteller at det er mange støykilder i helikoptrene.

– Det er sterk støy fra motoren og kommunikasjonsutstyret. Og ettersom tippen på rotorbladene går i en enorm hastighet lager den kraftige sjokkbølger som slår mot piloten. S-92 har bare fire rotorblader. Disse er store og skaper kraftig lyd. Russiske helikoptre har kanskje seks eller syv mindre rotorblader, noe som gir et helt annet lydnivå.

Etter en årelang kamp har Bjerkeseth fått rettens godkjennelse for at flere år med sterk støy i cockpit har gitt ham invalidiserende øresusplager og gjort ham overfølsom for lyder.

– Det er aldri stille i hodet mitt, og det blir verre når jeg hører lyder. Jeg tåler rett og slett ikke lyd, sier han.

Les også:

Får Norges første treningssenter for helikopter

Hun reddet fire liv da propellen falt av  

Rotorer: De store rotorene på S-92 for­verrer støyproblemet på S-92, mener tidligere helikopterpilot Amund-Ragnar Bjerkeseth. Foto: Ole K. Helgesen

Stor belastning

Åtte piloter som har flydd Super Puma for Helikopter Service til Ekofisk og Valhall har måttet slutte å fly på grunn av problemer med hørselen. De som har valgt å gå til rettssak, har kjempet en årelang kamp. Mange er så slitne etter de knallharde oppgjørene at de ikke ønsker å stå frem med navn i media.

– Jeg har ikke lyst til å gjenoppleve saken. Det er en stor belastning, sier «Lars» (61).

Etter å ha flydd helikopter for Helikopter Service siden 1976 var det ikke lett for ham å si ifra til Luftfartstilsynet om at det var sikkerhetsmessig uforsvarlig å la ham fly. Da hadde han gått med tinnitus i to til tre år.

– Jeg hadde drømt om å bli helikopterpilot siden jeg var 13 år. Da er det ikke enkelt å innse at man ikke kan drive på med det lenger. Men jeg forsto at jeg måtte slutte. Lyden i ørene gikk i en sløyfe, akkurat som en stemmegaffel, og det tok oppmerksomheten min. Jeg hadde også problemer med å sove på grunn av lyden. Som pilot har man et ansvar for å si ifra dersom det er farlig å fly, sier han.

Helikopterpiloten vant saken mot If Skadeforsikring.

Må gjøre noe

Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i YS-forbundet Safe har engasjert seg i sakene til helikopterpiloter med støyskader.

Han mener at de mange tilfellene av støyskader i Bristow Norway med S-92 bør fjerne all tvil om at arbeidsforholdene deres forårsaker tinnitus.

– Man må gjennomføre et seriøst prosjekt med fokus på helikopterpiloters støyeksponering. Det bør være relativt enkelt å studere denne gruppen. Alle flytimer blir loggført og arbeidsmiljøet deres er lett å overvåke, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Gransker norske Super Puma-helikoptre

Disse kjemper om å erstatte Sea King

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Bulgaria snuser på brukte norske kampfly

Dette ubemannede flyet har større vingespenn enn en 737