INDUSTRI

Wärtsilä klar for å kommersialisere sjøens «Prius-teknologi»

Lanserer Low Loss Hybrid.

Viking Lady: Det er ikke bare den noe uvanlige plasseringen av overbygg som gjør at Viking Lady skiller seg ut: LNG-motorer, brenselcelle og batteripakke er teknologisk mer utfordrende.
Viking Lady: Det er ikke bare den noe uvanlige plasseringen av overbygg som gjør at Viking Lady skiller seg ut: LNG-motorer, brenselcelle og batteripakke er teknologisk mer utfordrende. Bilde: Tore Stensvold
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
25. aug. 2014 - 12:05

Under ONS lanserer Wärtsilä det norskutviklete Low Loss Hybrid-systemet (LLH).

Ved å benytte batteriteknologi og eventuelt også brenselcelle med et gass-elektrisk eller diesel-elektrisk framdriftssystem, kan drivstoffkostnader og utslipp reduseres betydelig.

Wärtsilä mener et offshorefartøy kan få ned drivstofforbruket med 15 prosent.

Wärtsilä mener at LLH er egnet for bruk i  både offshorefartøy, slepebåter, ferger og kystfartøy. De kan også bygge om eksisterende skip til hybriddrift.

Det gjøres nå med den diesel-elektriske fergen Folgefonn, som skal være klar til ordinær drift igjen i november. Den skal trafikkere Stord-Tysnes med 10-minutters overfart og lading ved kai.

Testet i virkeligheten

På Eidesvik-skipet Viking Lady, som går på LNG og har dual fuel-motorer,  har Wärtsilä installert batteripakke fra Corvus Energy som skal ta topplaster og balansere kraftbehovet.

Det kommer i tillegg til en test-brenselcelle på 330 kW, som ble installert da Viking Lady ble bygget i 2009.

Erfaringene er lovende. Det er imidlertid batteriteknologien med kontroll- og styringssystem som nå er klar for markedet.

Les også: Disse tre kjemper om å bli «årets skip»

Verktøykasse: Teknisk direktør  i Wärtsilä Norway, Ingve Sørfonn, om bord på Viking Lady da brenselcellen ble installert. Batteripakken er testet i kortere tid, men er allerede klar for kunder.
Verktøykasse: Teknisk direktør i Wärtsilä Norway, Ingve Sørfonn, om bord på Viking Lady da brenselcellen ble installert. Batteripakken er testet i kortere tid, men er allerede klar for kunder.

Vekket interesse

Teknisk direktør Ingve Sørfonn i Wärtsilä Norway sier at teknologien nå er moden.

– Verktøykassen har vi. Det er stor interesse for LLH og vi diskuterer med flere aktuelle offshorerederier, sier Sørfonn.

Sørfonn tror imidlertid at det tar tid før brenselcelle blir kommersielt attraktivt.

– Det er for dyrt, etterspørselen er så lav at prisen foreløpig blir for høy, sier han til Teknisk Ukeblad.

Lab og "live"

Wärtsilä åpnet i april et nytt test- og forskningssenter på Stord der hybridteknologien er sentral.

Der har ingeniørene fått testet og jobbet med hybridteknologien parallelt med aktiv bruk på Viking Lady.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Et omfattende testprogram er gjennomført på skipet mens det har vært i full drift, under ulike værforhold og ulike operasjoner.

Driftstestene bekreftet en drivstoffbesparelse på 15 prosent.

Ifølge Wärtsilä vil slike besparelser gi en estimert nedbetalingstid på systemet på mindre enn fire år.

Utslippsreduksjonen var også betydelig, og lokale utslipp i havn kan praktisk talt elimineres.

Les også: Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler

Kontroll: I testsenteret til Wärtsilä har de jobbet med utviklingen av Low Loss Hybrid-systemet (LLH).
Kontroll: I testsenteret til Wärtsilä har de jobbet med utviklingen av Low Loss Hybrid-systemet (LLH).

Styrer kraften

Hjertet i LLH er kontrollsystemet. LLH er integrert med kraftelektronikksystemet og de konvensjonelle kraftstyringssystemene.

Batteritest: Asbjørn Halsebakke ved Wärtsiläs nye testsenter på Stord med  batterier tilsvarende dem som er om bord i Viking Lady.
Hjertet i LLH er kontrollsystemet. LLH er integrert med kraftelektronikksystemet og de konvensjonelle kraftstyringssystemene.Batteritest: Asbjørn Halsebakke ved Wärtsiläs nye testsenter på Stord med batterier tilsvarende dem som er om bord i Viking Lady. Tore Stensvold

Systemet benytter ulike kraftkilder i kombinasjon med energilagringsenheter (batterier) for at skip skal oppnå optimalt drivstofforbruk.

Det er spesielt aktuelt under DP-operasjoner og når skipet ligger ved kai og ikke har samme kraftbehov. Da kan kraftbehovet dekkes av batteriene eller en kombinasjon av brenselceller og batteri.

68 batterier

På Viking Lady er det installert en batteripakke med kapasitet på 442 kWh, bestående av 68 batterier, hver med kapasitet på  6,5 kWh.

Partnere er Eidesvik Offshore; Wärtsilä, Corvus Energy og DNV GL.

Les også:

– En hybridbil kan trenge ti år på å betale seg. På et skip er investeringen ofte tjent inn på to år

Dette har folk prøvd å få til i 150 år

Stockholms nye el-ferge lader på ti minutter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.