Stockholms nye el-ferge blir den første rene el-fergen i sin størrelse. (Bilde: Simon Varney)

ELEKTRISK FERGE

Stockholms nye el-ferge lader på ti minutter

Om kort til får Stockholm verdens første hurtigladende ferge. Fergen, ved navnet E7S Movits er den første rene el-fergen av sin størrelse.

Største av sin sort

Fergen Movitz, er et 75-fots fartøy med plass til 100 passasjerer.

Den har tidligere blitt drevet av en 335 hestekrefters dieselmotor, men gjennomgår nå ombygging og vil drives av to 125 kilowatts elektriske motorer.

– Det er dermed den største rene el-fergen som finnes, forteller Joachim Skoogberg i Echandia Marine Sweden AB som står for ombyggingen av båten.

Hurtiglading er i dag normalt for biler, men ikke for ferger.

– Dette er den første fergen som kan lades med hurtiglader, sier Skoogberg.

Les også: Batterihybrid-ferge sparer nær 40 prosent drivstoff

Billig drift

Siden fergen blir en ren el-ferge vil den i prinsippet være både lydløs og uten utslipp.

– Båten kommer til å bli billigere og rene å kjøre. Vi regner med at operatørene kan spare mellom 20 og 30 prosent i løpende kostnader ved å gå fra diesel til el, forteller Skoogberg.

Båten skal drives av et for nikkelmetallhydrid-batteri (NiMH), noe som er årsaken til at hurtiglading er mulig.

– NiMH-batterier gir høy effekt umiddelbart, og kan derfor lades veldig raskt, sier Skoogberg.

Det vil installeres spesialutviklede hurtigladere på havnen som kun er beregnet på fergen.

Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Blir ikke stående

Båten kan lades med så mye som 600 kilowatt, og bruker ikke mer enn ti minutter på å lade før avgang.

– Etter ti minutters lading kan båten kjøre i en time før den igjen må lades i ti minutter, forklarer Skoogberg.

Dersom fergen skulle være så uheldig at den går tom for strøm, har den en dieselgenerator som kan føre den tilbake til ladestasjon.

– Det er dermed ingen mulighet for at den blir stående midt på vannet, sier Skoogberg.

Les også:

Nå skal også Superspeed-fergen over på strøm

Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler

Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler