MV Arcadia fra 2004 tilhører Carnivals rederi P&O er her på vei ut fra Flåm. Skipet har seks Wärtsilä dieselmotorer med samlet effekt på 52 MW og sengeplass til drøyt 2000 passasjerer.
MV Arcadia fra 2004 tilhører Carnivals rederi P&O er her på vei ut fra Flåm. Skipet har seks Wärtsilä dieselmotorer med samlet effekt på 52 MW og sengeplass til drøyt 2000 passasjerer. (Tore Stensvold)

Carnival samarbeider med Bellona

Verdens største cruiseskipsoperatør skal samarbeide med Bellona

Carnival har skrevet avtale med Bellona for å få råd om miljøtiltak.

Amerikanske Carnival Corporation merker større press fra kundene om å være miljøbevisste etterhvert som internasjonale krav skjerpes.

Nå har den amerikanske giganten Carnival, med ni ulike merkenavn innen cruiseskipsoperatører, tatt kontakt med Bellona for få råd. Nå er en formell avtale signert. 

- Det er en fjær i hatten. Carnival kom til oss og ba om samarbeid, sier seniorrådgiver for skipsfart, Jan Kjetil Paulsen til TU.

Konferanselytting

Han forteller at både Carnival og RCCL, de to største cruiserederiene i verden, har vært til stede på mange konferanser og hørt om Bellonas engasjement.

- Jeg har inntrykk av at de store cruiseoperatørene er på hugget, men at det er mer spørsmål om tempo, sier Paulsen.

Administrerende direktør Michael Thamm i Carnivals datterselskap Costa Group og Carnival Asia sier i en pressemelding at bærekraftig drift er topp prioritet.

- Samarbeidet med Bellona vil hjelpe oss til å nå vårt mål og visjon om å tilby våre gjester ekstraordinære ferieopplevelser samtidig som vi møter og helst overgår våre forpliktelser overfor miljøet, sier Thamm.

Norge og verden

Jan Kjetil Paulsen tror at to forhold har vært viktig for å få på plass Carnival-avtalen:

For de store cruiseaktørene er det ikke snakk om å droppe Norge som destinasjon på grunn av strengere miljøkrav enn mange andre turistdestinasjoner.

- Det er neppe aktuelt for de største, eldre cruiseskipene å seile utslippsfritt inn Geirangerfjorden og andre norske turistfjorder. Men det kan finnes andre løsninger enn å bare sett inn batterier, sier Paulsen.

Ikke bare teknikk

Bellona ser store muligheter for å utvikle både for tekniske og driftsmessige løsninger.

- Carnival har store ressurser. Det skal bli moro å jobbe tett sammen med dem, både på teknisk side og på utforming av produkter og løsninger, sier Paulsen.

Han nevner blant annet energisparing på hotellast. På de store cruiseskipene kan lys, oppvarming, luftkondisjonering, ventilasjon, varmtvann, bysser og underholdning kreve flere megawattimer energi. Det produseres av skipenes store dieselmotorer som i realiteten er enorme kraftverk.

Dieselsluk

Verdens største cruiseskip, RCCLs Symphony of the Seas på 230.000 bruttotonn og plass til rundt 6.000 passasjerer, har tre hovedmotorer på 20 MW hver. Det samme har de tre søsterskipene i Oasis-serien.

CARNIVAL CORPORATION

Amerikansk cruiseoperatør

Flåte på 103 skip – 18 i bestilling

Kjent merkevarer:

  • AIDA
  • Carnival
  • Costa
  • Cunard
  • Fathom
  • Holland America
  • P&O
  • Princess
  • Seabourne

Motorene sørger både for framdrift og strøm til resten av skipets funksjoner.

Ifølge konsulentselskapet Martin Ottaway kan drivstofforbruket på ett døgn komme opp i 624.500 liter (165.000 gallons) bunkersolje i døgnet.

RCCL har som mål å redusere drivstofforbruk og utslipp med 20 prosent for hver ny skipsserie rederiet bestiller.

Icon-klassen som skal inn fra 2022-2024, skal ha LNG-motorer. I fjor høst begynte rederiet forsøk med brenselcelle. Hensikten er å se om de kan produsere strøm til hotelldriften med hydrogen og brenselcelle.

LNG og utslipp

Carnivals to europeiske rederier, Aida og Costa Cruises, bestilt i 2015  to nye skip hver, med LNG-motorer.

Derved innfrir de nye IMO-krav fra 2020 til redusert svovel og TIER III-krav til NOx-utslipp.

CO2-utslippene blir også redusert med mellom 20-30 prosent. LNG-motorer kan imidlertid sende ut uforbrent metan med eksosen slik at klimaavtrykket ikke blir riktig så positivt.

Ikke bare skip

Bellona opplyser at både landstrøm og tilbringertjenester, både med småskip og busser, har vært tema i diskusjonene med Carnival. 

- Carnival har en flåte på over 100 skip, fordelt på 10 ulike merkevarer. De har opplyst til oss at 40 prosent er klargjort for landstrøm. De sender dem ikke til Norge så lenge vi ikke tilbyr det i noen havner, sier Paulsen.

Han påpeker også at tenderbåter, de som går mellom skip som ligger for anker og små kaier, kan være elektriske og at bussene som skal kjøre passasjeren til attraksjoner, like gjerne burde vært elektriske.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)