Verdens største cruiseselskap, amerikanske Carnival Corporation, posisjonerer seg med en grønn designlinje, «green cruises», som ikke bare gjelder bedre skrogform og miljøtiltak, men også det mer miljøgunstige drivstoffet LNG.
Carnival Corporation har 10 cruisemerker i stallen, og bestillingen skjer via det europeiske datterselskapet Costa Group.
De to første skipene skal bygges ved Meyer Werft i Papenburg i Tyskland, mens to skal bygges i Åbo (Turku) i Finland. Meyer Werft overtok verftet 100 prosent tidligere i år.
DF-motorer
Alt tyder på at Carnival vil velge dual fuel-motorer, det vil si som i hovedsak benytter gass, men som også kan bruke diesel eller marine oljer.
Ved å bruke LNG vil utslipp av helseskadelige stoffer som sot og svovel så å si elimineres, og nitrogenoksider (NOx) reduseres med 80-85 prosent. CO2-utslippet er mellom 25-35 prosent lavere sammenlignet med tungolje.
Ifølge Meyer Werft vil LNG brukes som drivstoff både under overfart og ved kai. Det vil si at skipene ikke vil ha dieseldrevne generatorer og heller ikke legge opp til landstrøm.
Overfor Bergen og omland havnevesen har Carnival Corporation sagt klart fra at de vil satse på egen utslippsreduserende teknologi framfor landstrøm.
LNG-infrastruktur kan bli bedre: Kvitbjørn fylte drivstoff bare to ganger fra Kina til Norge
Flest senger
Verken Carnival eller Meyer Werft har så mange konkrete opplysninger om skipene nå, bortsett fra at de blir verdens største målt i passasjerkapasitet, men ikke i volum.
Ifølge en felles pressemelding fra Carnival og Meyer blir skipene på 180.000 bruttotonn. Til sammenligning er verdens største skip, RCCLs Oasis-klasse, på 220.000 bruttotonn og med 5.400 sengeplasser.
Carnival-skipene skal ha hele 6.600 sengeplasser.
Spåmenn
I april sa RCCL-direktør Adam Goldstein til TU at cruiseskipene vil bli større. Det har han fått rett i.
RCCLs tekniske direktør og sjef for nybygg, Harri Kulovaara, trodde ikke LNG ville være noe drivstoffalternativ i cruise foreløpig. Der tok han feil.
Kulovaara var ikke så opptatt av LNG , men mer av alt som kan gjøres på andre fronter for å få ned energibruk og øke effektiviteten til skipene.
– Vi må se 15 år fram i tid og planlegger flåten ut fra hvilke teknologier som er tilgjengelig, passasjerbehov og muligheter vi kan se, sa han til TU om bord på Anthem of the Seas.
Les også: Her manøvrerer de megaskroget på millimeteren
To merkenavn
Hver av de fire nye skipene skal spesialinnredes for det markedet de skal settes inn i. Det kan tyde på at de to finskbygde skipene vil seile med Costa Cruises på skorsteinen. Skipene skal leveres i perioden 2019 - 2022.
De to første skipene bygges for det tyske merket AIDA Cruises. Pressetalsmann Alexander Christen opplyser til Teknisk Ukeblad at detaljene og illustrasjoner av skipene foreløpig ikke foreligger.
Det er Carnival Corporation som selv har utviklet og designet skipene.
Les også: Har ventet på påbud siden 1994 - nå skal salget av disse endelig ta av
In-house design
– Dette er ekstremt effektive skip med flotte lugarer og passasjerområder med design inspirert av Micky Arison og Michael Thamm og utviklet av vårt nybyggingsteam, sier konsernsjef Arnold Donald i e Carnival Corporation i en pressemelding.
Arison er styreleder i Carnival Corp og Thamm er øverste sjef i Costa Group, som innbefatter AIDA Cruises og Costa Cruises.
Ifølge Carnival Corporation inngår de nye skipene i deres plan om å øke kapasiteten og erstatte skip med mindre passasjerkapasitet med større og mer drivstofføkonomiske skip.
Som en norsk småby: Som en norsk småby: Ett av verdens største cruiseskip er satt i trafikk
Kina kommer
Costa Groups to merkenavn er ledende i det europeiske cruisesegmentet med 50 prosent av markedet i 2014. Sammen med søstermerket Princess Cruise Lines har Costa-gruppen blitt ledende på det voksende kinesiske cruisemarkedet.
Der er konkurrenten RCCL også aktiv. RCCLs Quantum of the Seas seilte denne uka inn til Hong Kong og Kina for første gang.
I sommer skal skipet ha Shanghai som utgangspunkt for cruise.
Bygger for begge
Meyer Werft er blitt det ledende cruiseskipsverftet med alle store aktører på kundelisten, ikke minst verdens to største, Carnival og RCCL. I mai fikk verftet ordre på det fjerde skipet i Quantum-klassen. Skipet skal leveres til RCCL våren 2019.
Det første skipet i klassen, Quantum of the Seas, ble levert i 2014 og skip nummer to, Anthem of the Seas, ble overtatt av RCL i april i år. Det tredje, Ovation of the Seas, bygges nå ved verftet i Papenburg.
Større enn størst
RCCL får i april neste år overlevert Harmony of the Seas fra STX i Saint-Nazaire i Frankrike. Skipet inngår i Oasis-klassen, men er noe større.
Det blir da verdens største cruiseskip med et volum på 227.000 bruttotonn og kapasitet på 5479 gjester.
Denne uka ble det ferdig bygget i tørrdokk og fikk vann under kjølen og deretter lagt til kai for utrustning.
Les også: Wärtsilä setter verdensrekord med splitter ny firetaktsmotor
10 døtre
Carnival Corporation & plc er verdens største cruiseselskap med 10 ulike merkenavn; Carnival Cruise Lines, Holland America Line, Princess Cruises, Seabourn, AIDA Cruises, Costa Cruises, Cunard, P&O Cruises (Australia), P&O Cruises (UK) og Holland America Princess Alaska Tours.
Rederiene i Carnival driver totalt 100 skip i 2015 med til sammen 219.000 sengeplasser.
Åtte nye skip er planlagt levert i perioden 2016-2018. Med de fire siste ordrene til Meyer Werft, vil ytterligere fire skip leveres mellom 2018 og 2022.
Seks døtre
RCCL har seks merkenavn, med Royal Caribbean International som det største, deretter Celebrity Cruises, Pullmantur, Azamara Club Cruises og CDF Croisières de France.
I tillegg eier RCCL 50 prosent av TUI Cruises. Flåten er på til sammen 40 skip og med fire under bygging.
Les også: Ny forskning: Diesel kan være mer klimavennlig enn gass