KVITBJØRN

Kvitbjørn fylte drivstoff bare to ganger fra Kina til Norge

Verdens lengste sjøreise kun på naturgass.

Kvitbjørn er utstyrt med en B32:40 LNG-motor.

Det betyr at drivstofftankene på 400 kubikkmeter må fylles med naturgass nedkjølt til -163 grader for at den skal være flytende. Det er ikke veldig mange «bensinstasjoner» for LNG.

Kvitbjørn har gjennomført verdens lengste sjøreise med kun LNG som drivstoff.

Egg eller høner?

LNG er spådd å bli framtidas drivstoff for skip. Diskusjonen går heftig om det er nok tilgang på LNG eller om manglende infrastruktur er en bremsekloss.

Høna-og-egget diskusjonen pågår. Men det blir stadig færre hindringer og flere LNG-terminaler og bunkringsskip.

Kvitbjørn skal gå mellom norske havner og Europa. Nor Lines

Enkelt!

Nitid kartlegging av tilgjengelige LNG-terminaler fra Norlines måtte til for å planlegge turen fra verftet Tsuji Heavy Industries i byen Zhangjiagang i provinsen Jiangsu i Kina.

– Det gikk enklere enn vi først trodde. LNG er tilgjengelig flere og flere steder, sier administrerende direktør Tor Arne Borge i Norlines til Teknisk Ukeblad.

Fra skipet forlot verftet ved Yangtse-elvas bredd i midten av februar til det ankom Norge 28. mars, var det bare innom India, byen Cochin og Cartagena i Spania for å fylle tanken på 400 m³ med LNG.

Med full LNG-tank er rekkevidden på ca. 3400 nautiske mil.

– Det rekker til en tur opp og ned langs hele norskekysten, sier Borge.

Les også: Målet: Norge skal være verdensledende på miljøvennlige skip

Kvitbjørn og Kvitnos

I august skal Kvitbjørns søsterskip Kvitnos ankomme Norge. Dermed har Norlines to LNG-skip som vil gå i fast rute langs norskekysten og til Europa med de to mest miljøvennlig godsskipene i verden.

Gassmotoren fra Rolls-Royce ved Hordvikneset utenfor Bergen går i motsetning til dual fuel-motorer kun på LNG. Det betyr lave drivstoffutgifter og svært lave utslipp.

Les også: Rolls-Royce får designpris for skipsbru

MV Kvitbjørn forlot Kina i begynnelsen av februar. Det 120 meter lange skipet får følge av et søsterskip om noen måneder. Skipene er på 5.000 dødvekttonn og får en rekkeviddde på 3.4000 nautiske mil.
MV Kvitbjørn forlot Kina i februar. Det 120 meter lange skipet får følge av et søsterskip om noen måneder. Skipene er på 5.000 dødvekttonn og får en rekkeviddde på 3.4000 nautiske mil. Nor Lines

Miljøskip

Kvitbjørn og Kvitnos er designet av Rolls-Royce, som kaller konseptet Enviroship.

Skrogform, baug, propell og akselgeneratorer er sammen med gassmotor med p å redusere CO2-utslippene med ca. 40 prosent.

Enviroship har fått flere priser.

Les også: Batterifergen får ikke nok effekt - må stå over avganger hver dag